Vychází přitom z aktuální studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí Transport & Environment (T & E), nevládní organizace, která propaguje udržitelnou dopravu v Evropě.
Zelené palivo? Stále vede LPG. Plnicí stanice na propan-butan přibývají rychleji než ostatní |
Na konci loňského roku v Evropě existovalo podle této studie 185 tisíc veřejných dobíjecích stanic, do roku 2025 by jich mělo být v souladu s plány snižování emisí přinejmenším 1,3 milionu a do roku 2030 dokonce tři miliony.
EK pod vedením von der Leyenové nastolila požadavek, aby členské země EU snížily své emise oxidu uhličitého do roku 2030 o 50 procent na 55 procent. K naplnění tohoto požadavku bude podle propočtů T & E nutné, aby v roce 2030 v Evropě jezdilo minimálně 33 milionů elektroaut. A v roce 2050, kdy by chtěla EK dosáhnout klimatické neutrality, by evropský vozový park měl čítat dokonce 44 milionů aut s elektrickým pohonem. Momentálně jsou z celkem 280 tisíce aut v EU elektricky poháněna pouze dvě procenta.
Kolik to bude stát?
Německé automobilky oznámily, že do roku 2024 budou do elektromobility investovat zhruba 50 miliard euro. A experti T & E nyní přišli s propočtem nákladů na nabíjecí stanice. Letos budou další stanice včetně instalace a posílení elektrického vedení stát 600 milionů, v roce 2025 pak 1,8 miliardy a v roce 2030 další 2,9 miliardy eur. Celkově půjde v příštích deseti letech o 20 miliard eur. Tím to ovšem nekončí. Dalších 60 miliard bude do roku 2030 stát neveřejná nabíjecí infrastruktura v rodinných a činžovních domech.
Celkových 80 miliard eur do roku 2030 skoro odpovídá 100 miliardám eur, které jsou v EU každoročně investovány do infrastruktury, píše Der Tagesspiegel. Dodává, že část nákladů bude hrazena z dotací Evropské komise. Samotná Evropská federace pro dopravu a životní prostředí to vidí z opačného pólu: evropským firmám se naplňováním emisních cílů otevřou milionové tržní příležitosti.