27. června 2019 12:52 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Aero zprovoznilo nigerijské armádě tři letouny L-39. Čeští technici je opravovali přímo v Africe

Letoun L-39. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letoun L-39. | foto: NAF

Nigerijské vzdušné síly převzaly od vodochodského Aera tři opravené cvičné letouny L-39, které byly původně již vyřazené z provozu. Čeští a místní technici na jejich takzvané reaktivaci pracovali několik měsíců přímo v Africe. Další české proudové stroje pak hodlá nigerijské letectvo stáhnout a Aero je bude modernizovat. Nigérie má přes dvě desítky vodochodských L-39 z let 1986 a 1987.

O zakázce informovaly Nigerijské vzdušné síly (NAF) a serveru Lidovky.cz to potvrdil mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík. Podle něj se v této chvíli nejednalo o modernizaci, nýbrž o uvedení tří letounů L-39ZA do letuschopného stavu.

Nigerijské vzdušné síly převzaly opravené české stroje L-39 při slavnostní...
Šéf Nigerijských vzdušných sil Sadique Abubakar a viceprezident Aera Vodochody...

„Smlouva byla podepsaná v září 2018 a první práce byly zahájeny již na přelomu listopadu a prosince, kdy technici z letadel vymontovali avioniku a odeslali ji do ČR na opravu. Vlastní opravy letounů byly zahájeny v únoru 2019 a po celou dobu probíhaly u zákazníka,“ vysvětlil pro Lidovky.cz Tvrdík. Zároveň dodal, že k všechna tři reaktivovaná letadla Aero již předalo, přičemž nigerijské vojenské letectvo je bude používat čistě pro výcvikové účely.

„Reaktivace byla zvolena jako přechodné řešení pro výcvik nigerijských pilotů na překlenutí období, během kterého budou z provozu staženy další stroje na generální opravu a modernizaci. Termín těchto modernizací zatím stanovený není,“ doplnil mluvčí. Cenu zakázky Aero nezveřejnilo. 

NAF opravené české stroje převzaly minulý pátek při slavnostní ceremonii v armádní letecké škole ve městě Kano. Slavnosti se zúčastnil šéf Nigerijských vzdušných sil Sadique Abubakar a český velvyslanec v Nigérii Marek Skolil.

Podle oficiálního vyjádření NAF tato reaktivace pomůže letectvu zvýšit počet pilotů, kteří budou k dispozici pro stávající stíhačky, stejně jako pro nové stroje, které vzdušné síly plánují uvést do provozu. „Předání tří reaktivovaných letadel znamená další milník v úsilí NAF zajistit optimální chod letecké školy v Kanu,“ prohlásil Abubakar. Současné věří, že se s českou stranou brzy podaří dotáhnout do konce plán na generální opravu jiných šesti L-39.

„Za 33 let služby zde v Nigérii se toto letadlo osvědčilo jako robustní, spolehlivá a uživatelsky přátelská platforma, na které se vycvičilo několik generací pilotů nigerijského letectva,“ vyzdvihl výhody L-39 velvyslanec Marek Skolil. NAF také v nedávné době české stroje nasadilo do operací proti teroristické organizaci Boko Haram na severovýchodě země.

Dnes již legendární L-39 je podzvukový proudový letoun určený pro výcvik vojenských pilotů, zároveň může být nasazen do bojových operací i jako lehký bitevní stroj. Aero Vodochody v letech 1970 až 1997 vyrobilo přes 2800 L-39, které sloužily či slouží téměř ve 40 zemích. Loni firma představila novou generaci tohoto letounu L-39NG. 

David Vagaday

Autor

David VagadayDavid.Vagaday@lidovky.czČlánky