19. prosince 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Cigarety zdraží. Mohou za to obrázky na krabičkách i spotřební daň

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 78Diskuse
První krabičky cigaret v designu podle evropské tabákové směrnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První krabičky cigaret v designu podle evropské tabákové směrnice | foto: Lidovky.cz

PRAHA Kuřáci si častěji vybírají podle vyobrazení na krabičkách. l Vyšší náklady na jejich výrobu pocítí v ceně. Dejte mi ty s tím fešákem. Těmito slovy si nedávno vybírala jistá dáma cigarety v trafice na pražském Andělu. Teď v prosinci vypršela lhůta pro doprodej krabiček bez obrazových varování a legálně se smějí prodávat už jen ty s odpudivým motivem. Jak zjistily LN, povinné zavedení nového designu kuřákům zřejmě v příštím roce o něco prodraží nákup.

Výroba takových krabiček totiž stojí výrazně více než v předchozím případě. A někteří výrobci to téměř jistě v příštím roce promítnou do výsledné ceny. „Náklady na splnění všech podmínek tabákové směrnice rozhodně nebyly nízké,“ potvrzuje jednatel společnosti Imperial Tobacco ČR Kamil Provazník.

Se zvýšením ceny nových krabiček řádově o haléře až desetníky lze reálně počítat současně se zdražením, které po Novém roce – jako v poslední době už každoročně – způsobí vyšší spotřební daň. Ta tentokrát prodraží balení s 20 cigaretami přibližně o dvě koruny, méně než letos v lednu.

Odpudivé obrázky mají odradit kuřáky a snížit spotřebu cigaret. Což se zatím od začátku září, kdy se na krabičkách objevila první vyobrazení dehtem a nikotinem poničených tkání, nepotvrdilo. Přesnější srovnání ale bude k dispozici až v číslech za prosinec.

Já, robot v Amazonu

Už nyní nicméně obrázky mění přístup kuřáků. Častěji si vybírají spíš podle grafického motivu – jako v případě „fešáka“, tedy snímku muže postiženého mrtvicí, který zřejmě nepůsobí tak odpudivě jako ostatní fotografie – než podle značky, jejíž logo zabírá jen spodní část obalu a v trafikách často není ani vidět.

Zmíněný „fešák“ je jedním z dvaačtyřiceti evropskou směrnicí vydaných vzorů, které tabákové firmy povinně tisknou na ploše 65 procent krabičky spolu s textovým varováním a odkazem na odvykací internetové stránky.

Bez ohledu na oblíbenost či neoblíbenost jednotlivých snímků musí výrobce během roku vystřídat vždy třetinu z obrázkové databáze, tedy 14 fotografií. Spolu s tím ubylo na krabičkách i místo pro prezentaci značek.

  • 78Diskuse




Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?

Najdete na Lidovky.cz