Středa 27. května 2020svátek má Valdemar 20 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Férové značky. Certifikát Green Brands už v Česku získaly dvě firmy

Nákupní vozík (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupní vozík (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Praha Na český trh vstoupil další ze systému označování „zelenosti“ výrobků, služeb či firem. Německý certifikát Green Brands se po Rakousku a Švýcarsku dostává i do zemí střední Evropy. Prvními oceněnými produkty, které tento certifikát získaly v Česku, jsou privátní značky Alterra a­enerBio nadnárodního řetězce drogerií Rossmann a drogistická značka Frosch. Cílem certifikátu je upozornit zákazníky na výrobky, které dodržují očekávané standardy a dá se jim důvěřovat.

Systém hodnocení je v Česku stejný jako v Německu. Kandidát na ocenění musí projít testem, kde se hodnotí nejen ekologie výrobku nebo jeho výrobce, ale například i sociální odpovědnost firmy. Kdo v hodnocení získá více než 51 procent možných bodů, může být schvalován lokálními komisemi. V té české sedí například zástupci Hnutí Duha, Komory obnovitelných zdrojů energie, Svazu ekologických zemědělců či poradenských firem.

Kontrola je tak v podstatě tříkolová. Nominaci může podat jen někdo třetí, test hodnocení vyloučí firmy, které si na ekologii jen hrají, a finální verdikt poroty vyloučí ocenění nevhodných firem.

„Oslovilo nás to, protože lidé obvykle nedůvěřují tomu, když o­sobě firmy samy říkají, že jsou zelené,“ vysvětluje jeden z porotců Vojtěch Koutecký z think tanku Globopolis. Oceňuje i to, že se firmy hodnotí z více pohledů, nestačí mít jen ekologický produkt.

Certifikát je udělován na dva roky. Příjmem společnosti Green Brands jsou hlavně dobrovolné příspěvky oceněných firem na následnou propagaci. Jde tak vlastně o způsob marketingu.

Green Brands v Německu působí už 12 let, firma se ale na trhu pohybuje už od roku 2011. Stojí za ní podnikatel Norbert Lux, který se dříve zabýval právě propagací značek. Obecné principy marketingu pak spojil se zeleným základem a­pravidly, které mají systému dodat důvěryhodnost. V ­Německu už certifikát používají desítky produktů a zákazníci jej postupně začali rozpoznávat. Ohodnocení přitom není určeno jen bioproduktům, získaly jej například i ­rakouské ocelárny Voestalpine.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!