8. července 2012 11:12 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Zrušili vám let? Můžete dostat až 600 eur, radí kampaň

Letiště (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letiště (ilustrační foto) | foto: Reuters

PRAHA Právy cestujících v letecké dopravě se zabývá informační kampaň, kterou dnes na 30 evropských letištích uskutečnila evropská spotřebitelská centra. Kampaň upozorňuje, na co mají cestující nárok v případě zrušení letu, ztráty či poškození zavazadel.

Povědomí o právech cestujících totiž není příliš vysoké, uvedl ředitel Evropského spotřebitelského centra pro ČR Tomáš Večl. Například odškodné za zrušený let může být až 600 eur. Kampaň se letos uskutečnila už podruhé.

Odškodné za zrušený let

V případě zrušení letu mohou cestující podle Večla požadovat odškodné v rozsahu 250 až 600 eur v závislosti na délce neuskutečněného letu. "Často se ale například stává, že letecké společnosti přeloží odlet ze sedmé hodiny večerní na sedmou hodinu ranní, což fakticky znamená zrušení letu. To ale lidé nevědí, protože letecká společnost tomu neříká zrušení letu, ale prezentuje to jako přesun odletu," řekl Večl.

Přestože zpoždění nebo zrušení letu nezpůsobila samotná letecká společnost, má ale i tak podle Večla povinnost o cestující pečovat. Měla by jim poskytnout především informace a kontakt s domovem. To jsou služby, které ale málokdo požaduje, protože není obecně známo, že na ně mají cestující nárok, dodal. Dále by měl dopravce cestujícím zajistit ubytování a občerstvení.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Na náhradu škody mají podle Večla cestující nárok tehdy, pokud zrušení letu způsobil dopravce. Může jít například o technickou závadou na letadle, nebo o jinou komplikaci způsobenou dopravcem. Pokud ji letecká společnost cestujícímu oznámí později než dva týdny před odletem, může od ní žádat finanční kompenzaci.

Kromě poradenské činnosti pomáhá spotřebitelské centrum cestujícím i při případných mimosoudních sporech. Podle mluvčího Ondřeje Tichoty tak vloni řešilo stížnosti zhruba 400 lidí, třetina z nich se týkala sporů s leteckými společnostmi. Pokud se ale v mimosoudním vypořádání nepodaří stížnost cestujících vyřešit, snaží se centrum lidem radit, jak postupovat soudní cestou, uvedl Tichota.

Lidovky.cz, ČTK

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.