Je obtížné hodnotit, zda zjištěné množství chyb je vysoké či nikoliv. Kvalita obchodů jedné značky se někdy až dramaticky liší a lidé ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) se logicky nejvíce zaměřují na ty „vyhlášené“. Na druhou stranu řadu provozoven nezkontrolují a některé prohřešky neodhalí.
Inspekce ale upozorňuje ještě na jeden důležitý detail. Její lidé při kontrolách opakovaně naměřili vysokou teplotu v chladicích boxech, v nichž si zákazníci zboží vybírají.
Pět skvělých šunek místo gothaje? Večer je vyhodíme, říká šéf kvality Albertu |
Zjednodušeně řečeno: místo pěti stupňů je v nich třeba dvanáct. To je ideální prostředí pro vznik různých druhů plísní.
„Tento nejčastější prohřešek jde na vrub prodejců, kteří nedodržují podmínky úchovy - typicky uzeniny mají v chladicím zařízením s teplotu, která je vyšší než teplota vyžadovaná na obalu,“ podotýká mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.
POČTY NÁLEZŮ
|
Kontroloři zároveň připouští, že ne každá plíseň musí být spojená s pochybením zaměstnanců prodejny. Někdy je vadný výrobek ještě před projitím data použitelnosti a v boxu je požadovaná teplota. Pak je možné, že vinu nese třeba dopravce a doplňovači zboží problém prostě jen přehlédli.
„Spotřebitelům lze doporučit, aby na teploměrech, které musí být povinně v chladicích zařízeních, kontrolovali, zda teplota odpovídá požadavku na obalu masného výrobku,“ radí mluvčí inspektorů Kopřiva.
Podle webu Potraviny na pranýři, který spravuje právě potravinářská inspekce, se české řetězce dopustily od ledna do konce listopadu celkem 23 pochybení. Nejvíce jich kontroloři odhalili u Kauflandu (sedm), na opačném pólu pomyslného žebříčku skončil Lidl s „čistým kontem“.
„Zdůrazňuji, že nás jakýkoliv nález mrzí. Vždy velmi pečlivě konzultujeme nastalou situaci s příslušným dodavatelem a ověřujeme nastavené kontrolní mechanismy, aby se případ neopakoval. Zároveň je nutné si uvědomit, že vzhledem k mnohačetným a pravidelným kontrolám v průběhu roku, kterým ze strany SZPI čelíme, je sedm neodpovídajících druhů zboží sice nepříjemných, nikoli ovšem dramatických. Jedná se o zlomky procent,“ uvádí mluvčí Kauflandu Michael Šperl.
Mezi nalezenými problémy v prodejnách bylo mimo jiné nižší než uváděné množství masa ve spišských párcích nebo uzené krkovici. Fajnšmekři by si také mohli postěžovat na velké množství vody v některých salámech. Ty pak nebyly pro zákazníky „dostatečně vysušené“.
Velmi nebezpečné může být pro některé zákazníky to, že výrobek obsahuje alergen, o němž není na obalu ani zmínka. Příkladem byla soja u vepřového salámu junior z prodejny Penny Marketu.