Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Lidé masově kupují nové televize. Vypnutí staršího formátu vysílání je na spadnutí

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Wikimedia/Maurizio Pesce/CC BY 2.0

PRAHA - S tím, jak se blíží konec nynějšího standardu pozemního televizního vysílání, zvyšuje se i prodej přijímačů. Obchody si chválí dvouciferné růsty, někde je zájem i násobně vyšší než loni.
  5:00

„Na prodejích je znát, že se lidé na přechod na nový vysílací standard aktivně připravují,“ říká mluvčí řetězce Datart Eva Kočicová. „V posledních třech měsících je zájem o televize o 40 procent a u set-top boxů o více než 80 procent vyšší než loni,“ popisuje.

Nay kupuje Electroworld v Česku a na Slovensku. Značku nezmění

Tempo růstu přitom zrychluje. „V říjnu stoupá poptávka skoro o 200 procent proti loňsku,“ podotýká Petr Jiras z Electroworldu. I když přístroje jdou na odbyt už teď, očekává, že zákazníci nechávají nákup na poslední chvíli. Firma proto posílila sklady.

Už za měsíc část Čechů nenaladí několik kanálů. První na řadě je 27. listopadu Praha a střed Čech, tam se zcela vypne vysílání programů České televize ve formátu DVB-T a zůstane už jen novější DVB-T2. S tím si ale starší televize neporadí. Zbytek republiky na nový standard přejde v první půli příštího roku.

Na datech obchodníků je znát, že lidé televize začali řešit už na jaře, kdy poptávka povyskočila. V létě zájem opadl a ožil v září. Největší nával se ale čeká před Vánoci, a to právě v hlavním městě a středních Čechách – jediných oblastech, kde změna nastane před Štědrým dnem.

Účet za přechod na DVB-T2? Maximálně šest miliard, tvrdí radiokomunikace

K příjmu nové generace vysílání je třeba novější televize či set-top box. I ti, kdo si přístroj pořídili třeba před dvěma lety, mohou mít smůlu. Češi proto hledají řešení – tím může být i přechod k satelitním či kabelovým televizím.

Nejlevnější set-top boxy začínají na 500 korunách, slušnou menší televizi lze pořídit kolem čtyř tisíc, větší s internetem se pohybují kolem deseti. Předplatné satelitního či kabelového příjmu vyjde minimálně na stokorunu měsíčně.

Obchodníci udávají průměrné růsty prodejů. Ty se ale mezi regiony liší. Odbyt televizorů roste s náskokem nejvíce v Praze. „Vliv ukončování vysílání v DVB-T v Praze a středních Čechách na vývoj poptávky je natolik výrazný, že je vidět na celkových datech. U ostatních regionů se dá očekávat, že nárůsty nebudou tak znatelné,“ říká František Matějů, analytik srovnávače Zboží.cz. Lokální rozdíly v poptávce vidí i Datart. V Praze se jeho prodeje televizí v říjnu oproti září zdvojnásobily, v Brně vzrostly „jen“ o třetinu.

Tři možnosti řešení přechodu na DVB-T2.

Výrobci začali ve svých televizích DVB-T2 nabízet zhruba před pěti lety. To se ale týkalo jen malé části nabídky několika značek. Některé přístroje navíc používaly starší formát kódování obrazu, a i ty se tak stanou během příštích měsíců nepoužitelnými. Tehdy totiž ještě nebylo jasné, kterou technologii bude Česko používat.

Až kolem roku 2016 začalo být DVB-T2 v obchodech častější. Šlo ale stále hlavně o nově uváděné modely a v Česku se dál běžně prodávaly i přístroje, které si s novým signálem neporadí.

Ty se mohou v obchodech objevit i nyní – důvod je prostý, část zákazníků signál přes anténu přijímat nepotřebuje a může je oslovit nižší cena. Kdo si není jistý, měl by konkrétní model ověřit na stránkách Českých radiokomunikací www.dvbt2overeno.cz.

Šance pro alternativy

Češi ve velkém sledují načerno satelitní televize, tvrdí Skylink

Stejně jako u přechodu na první generaci digitálního vysílání – takzvané DVB-T – se změny snaží využít poskytovatelé alternativního příjmu televize. Jde hlavně o satelitní, kabelové a internetové vysílání. Ti zákazníky lákají na to, že změnu vysílacího standardu nebudou muset řešit.

„Přechod na DVB-T2 vnímáme jako příležitost, jak získat nové zákazníky O2 TV,“ říká mluvčí O2 Kateřina Mikšovská. Téma firma využívá v reklamách, na internetových stránkách dostalo dokonce samostatný prostor.

„Zaznamenali jsme vyšší zájem o naše služby. Diváci řeší nadcházející konec DVB-T,“ potvrzuje Marek Němec, mluvčí satelitní platformy Skylink, která v předchozí vlně digitalizace v roce 2011 posílila svůj podíl na trhu. I tato služba oslovuje zákazníky tím, že jim ušetří starosti.

Český Vodafone loni vydělal 1,29 miliardy korun. Téměř celý zisk pošle mateřské firmě

Nárůst zájmu eviduje i Vodafone, který letos převzal kabelového poskytovatele UPC. Podle mluvčího operátora Ondřeje Luštince i jemu přibývají zákazníci, kteří zvažovali, zda pořídit novou televizi, nebo si předplatit kabelovku.

Lidé, kteří začnou televizi přijímat jinak, se sice vyhnou nutnosti pořizovat si nový televizor či set-top box, zpravidla se ale nevyhnou měsíčním poplatkům, které u antény řešit nemusejí (kromě povinného koncesionářského poplatku). Řada nabídek láká na výhodnou cenu, případně na zvýhodněné placené kanály – to ale platí obvykle jen na začátku kontraktu. Může to ale být způsob, jak důvod k pořízení nového přístroje minimálně o nějakou dobu odložit.

Ty použité jsou nyní hůře prodejné – jejich noví majitelé si budou muset pořídit set-top box nebo je využívat právě na alternativní způsoby vysílání. To počet potenciálních kupců i možnou prodejní cenu snižuje.

ČT zpomalí přechod digitálního vysílání na DVB-T2, dá lidem čas na změnu přístrojů

Která varianta je nejvýhodnější, záleží na požadavcích konkrétní domácnosti i na tom, jakou televizi nyní má. Problémy některých lidí vyřeší set-top box za několik stokorun a kromě nutnosti mít dva ovladače se pro ně nic nezmění.

Nákup nového televizoru však zvažuje nebývalé množství zákazníků a to přináší byznys i poskytovatelům reklamy či srovnávačům cen. Obchodníci s elektronikou jsou nyní ochotni platit mnohem více, aby jejich nabídku zveřejnili.

Autor:

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...