Sobota 8. srpna 2020svátek má Soběslav 31 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nejhodnotnější značkou světa se stal Amazon, poprvé přeskočil Apple a Google

Sklad Amazonu ve středočeské Dobrovízi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sklad Amazonu ve středočeské Dobrovízi. | foto:  Dan Materna, MAFRA

New York Americký internetový obchod Amazon letos po 12 letech přeskočil Apple a Google a s ohodnocením 315,5 miliardy dolarů (7,15 bilionu korun) se stal nejhodnotnější značkou světa. Vyplývá to z žebříčku BrandZTop 100, který sestavuje reklamní agentura WPP a její firma pro průzkum trhu Kantar.

Na prvních dvou pozicích žebříčku se v posledních 12 letech střídala dvě jména - Google a Apple. Nyní Apple s 309,5 miliardy dolarů obsadil druhou příčku a Google s 309 miliardami třetí. Čtvrté místo si udržel Microsoft.

V seznamu stovky společností figuruje letos 15 čínských firem, zatímco v prvním hodnocení z roku 2005 byla jediná. Nejhodnotnější čínskou značkou se letos stal on-line prodejce Alibaba, se 131,2 miliardy dolarů předběhl internetový podnik Tencent.

Obchod Amazon, který založil nejbohatší člověk světa Jeff Bezos, v posledních pěti letech zvýšil svou hodnotu pětinásobně. Za poslední rok stoupla o 52 procent. Amazon expandoval například v oblasti zdravotnictví, v dodávkách potravin a hotových jídel a s hlasovou asistentkou Alexa i ve sféře rozeznávání hlasu. „To znamená, že toto jméno má zvuk v řadě rozdílných kategorií,“ uvedl šéf společnosti BrandZ David Roth.

Dobře si vedly právě ty společnosti, které zvládly tento nový model různých služeb. „Značky musí pochopit, jakou hodnotu může tento typ modelu vytvořit, a měly by přijmout takový postoj, jaký by je v budoucnu přivedl k úspěchu,“ napsal Roth v e-mailu serveru televize CNBC.

Na celkovém žebříčku dominují technické, finanční a maloobchodní značky, zatímco nejrychleji rostoucí kategorií je luxus.

Na seznam BrandZ se dostanou jen firmy, jejichž akciemi se veřejně obchoduje, nebo zveřejňují finanční výsledky. Hodnocení vychází z rozhovorů s více než třemi miliony spotřebitelů o tisících značek a z analýz obchodních a finančních výsledků společností, s využitím dat firmy Kantar.

Žebříček BrandZ Top 10 nejhodnotnějších značek světa 2019
Pořadí ZnačkaHodnota značky 2019 (v mld. USD)
1.Amazon315,5
2.Apple309,5
3.Google309
4.Microsoft251,2
5.Visa177,9
6.Facebook159
7.Alibaba131,2
8.Tencent130,9
9.McDonald's130,4
10.AT&T108,4

Zdroj: CNBC/BrandZTop 100

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?
Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?

Podívejte se, jak u maminek, které navštěvují eMimino, a hlavně u jejich dětí dopadl test pokračovací mléčné výživy Little Steps 2 od Nestlé Baby.