Na prvních dvou pozicích žebříčku se v posledních 12 letech střídala dvě jména - Google a Apple. Nyní Apple s 309,5 miliardy dolarů obsadil druhou příčku a Google s 309 miliardami třetí. Čtvrté místo si udržel Microsoft.
V seznamu stovky společností figuruje letos 15 čínských firem, zatímco v prvním hodnocení z roku 2005 byla jediná. Nejhodnotnější čínskou značkou se letos stal on-line prodejce Alibaba, se 131,2 miliardy dolarů předběhl internetový podnik Tencent.
Obchod Amazon, který založil nejbohatší člověk světa Jeff Bezos, v posledních pěti letech zvýšil svou hodnotu pětinásobně. Za poslední rok stoupla o 52 procent. Amazon expandoval například v oblasti zdravotnictví, v dodávkách potravin a hotových jídel a s hlasovou asistentkou Alexa i ve sféře rozeznávání hlasu. „To znamená, že toto jméno má zvuk v řadě rozdílných kategorií,“ uvedl šéf společnosti BrandZ David Roth.
Stát už ví, jak zdaní internetové giganty. Google nebo Facebook by měly odvádět sedm procent |
Dobře si vedly právě ty společnosti, které zvládly tento nový model různých služeb. „Značky musí pochopit, jakou hodnotu může tento typ modelu vytvořit, a měly by přijmout takový postoj, jaký by je v budoucnu přivedl k úspěchu,“ napsal Roth v e-mailu serveru televize CNBC.
Na celkovém žebříčku dominují technické, finanční a maloobchodní značky, zatímco nejrychleji rostoucí kategorií je luxus.
Na seznam BrandZ se dostanou jen firmy, jejichž akciemi se veřejně obchoduje, nebo zveřejňují finanční výsledky. Hodnocení vychází z rozhovorů s více než třemi miliony spotřebitelů o tisících značek a z analýz obchodních a finančních výsledků společností, s využitím dat firmy Kantar.
Pořadí | Značka | Hodnota značky 2019 (v mld. USD) |
---|---|---|
1. | Amazon | 315,5 |
2. | Apple | 309,5 |
3. | 309 | |
4. | Microsoft | 251,2 |
5. | Visa | 177,9 |
6. | 159 | |
7. | Alibaba | 131,2 |
8. | Tencent | 130,9 |
9. | McDonald's | 130,4 |
10. | AT&T | 108,4 |
Zdroj: CNBC/BrandZTop 100