Škoda chce tarifní dohodu s odbory uzavřít na 27 měsíců. Pro firmu je důležitý dlouhodobý horizont, například kvůli investicím do nových technologií. Škoda zvýšení platů zároveň podmiňuje dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi. Cílem tohoto kroku je zajištění nutného budoucího objemu výroby a také nezbytné plánovací jistoty pro společnost, zaměstnance i region.
Investice přes dvě miliardy. Škoda auto zahajuje v Rusku výrobu SUV Kodiaq |
Škoda nabídla navýšení osobního ohodnocení o 0,7 procenta. Navýšení tarifů pak bude celkem o 14,3 procenta. Navýšení mezd bude během 27 měsíců celkem čtyřikrát, poprvé od 1. dubna, kdy má nová kolektivní smlouva vejít v platnost. Zaměstnanci by dostali přidáno o 4,3 procenta. Další navýšení je naplánováno na 1. října, kdy by se platy zvedly o tři procenta. Další navýšení by přišla 1. června 2019 a 1. ledna 2020, shodně o tři procenta.
Průměrná dělnická mzda ve Škoda Auto činila v loňském roce 40 557 korun, tedy o zhruba o deset procent více než v roce 2016. Zaměstnanci mají nad rámec mzdy řadu příplatků, například za práci v noci, za práci v taktu, za ztížené pracovní podmínky nebo za práci v atypických směnných systémech, který oproti 15směnnému systému přidává další směny až do počtu 18 směn, kdy zaměstnanci pracují také v sobotu. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů.
Cílem společnosti je nabídnout zaměstnancům takovou odměnu, která odpovídá jejich výjimečnému pracovnímu nasazení, kterým se podílí na úspěchů vozů značky Škoda. Zároveň však musí garantovat budoucí udržitelný růst společnosti.
Škoda Auto je součástí německého koncernu Volkswagen
Dnešní nabídka Škody je již druhou nabídkou v rámci kolektivního vyjednávání. První nabídku odboráři odmítli. Firma nabízela zvýšení platů o 14 procent během 27 měsíců. Odboráři na začátku kolektivního vyjednávání oznámili, že požadují růst mezd celkem o 18 procent.
Firma s odboráři našla společnou řeč v řadě bodů jednání, žádný z nich ale není definitivně uzavřený. Odboráři již před začátkem vyjednávání uvedli, že nevylučují případnou časově neomezenou stávku. Podle důvěryhodného zdroje je stávka zatím v nedohlednu, obě strany by se například nejdříve musely shodnout, že vyjednávání již nikam nevede. Před stávkou je navíc možné využít řadu dalších nástrojů.
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1,200 500 aut.