Co se týče českých slevových serverů byl rok 2012 ve znamení cestování a módy. Právě v těchto oblastech zaznamenaly portály největší nárůst prodejů, kterým v předchozích letech dominovaly zejména poukázky na služby, zážitky nebo jídla v restauracích.
„Zákazníci již nenakupují služby bezhlavě, ale především u restaurací a kosmetických procedur si více vybírají,“ uvádí Tomáš Čupr, zakladatel serveru Slevomat.cz. Průměrná hodnota objednávky přitom loni vzrostla o sto korun z 616 na 720.
POŘADÍ | NÁZEV | PODÍL NA TRHU |
---|---|---|
1. | Slevomat.cz | 39 % |
2. | Vykupto.cz | 15 % |
3. | Zapakatel.cz | 11 % |
4. | Pepa.cz | 5,5 % |
5. | NakupVAkci.cz | 4 % |
Stále více pozornosti tak slevové servery upínají na prodej zboží. „Cílem je letos prodat zboží a značkovou módu v hodnotě přesahující jednu miliardu korun. Slevomat se v objemu obratu dostane letos mezi TOP 5 e-shopů na českém internetu," věří výkonný ředitel největšího slevového portálu Peter Irikovský.
Jaké trendy v nákupech slev na internetu čekat v roce 2013?
1. Bytové doplňky a dekorace
Nováčkem na českém trhu poskytovatelů slev (přestože se tak sám nenazývá) je projekt společnosti Miton spuštěný teprve 26. ledna. Na webu Bonami.cz prodává bytové dekorace a nábytek se značkovým designem za zvýhodněnou cenu, přičemž nabídka je vždy omezena jak časově tak množstvím.
ČTĚTE TAKÉ: |
Na nábytek a dekorace se chce letos zaměřit také Slevomat. Po úspěchu s prodejem oblečení a obuvi se podle Irikovského v nabídce brzy objeví exkluzivní zboží vyrobené na míru. Novou kategorii Home&Decor by mělo brzy doplnit také drogistické zboží.
2. Mobilní aplikace a geolokace slev
Octnete se v cizím městě a přepadne vás hlad. Jelikož neznáte v okolí žádnou dobrou restauraci, podíváte se na svůj chytrý telefon a aplikace vám ihned nabídne nejbližší podniky nabízející zvýhodněné menu. Takový scénář se v roce 2013 stane skutečností.
Uživatelé slevových portálů už nenakupují jen v klidu domova u svých počítačů. Stále častěji brouzdají nabídkami na svých mobilních telefonech. Aplikace pro iPhone i Android brzy nabídnou i geolokační služby, které vyhledají nejbližší nabídky v okolí.
Slevomat také připravuje nový systém pro své obchodní partnery. Ti budou moci sami zveřejňovat bleskové akce s omezenou platností a ve spojení s okamžitým lokálním vyhledáváním se jim tak otevírá zajímavá možnost, jak na sebe upozornit zákazníky rozhodující se kam vyrazit.
3. Cílené nabídky díky sledování činnosti
Každý, kdo byť jen jednou nakoupil poukázku na nějakou slevu, se setkal s tím, že do jeho e-mailové schránky začaly chodit pravidelná avíza nových nabídek. Účinnost takových obchodních sdělení klesá s jejich množstvím a prodejci si toho jsou vědomi.
Proto vymýšlejí způsoby, jak cílit přímo na konkrétní preference svých uživatelů. Internet jim přitom hraje do karet. „Důkladně analyzujeme chování našich zákazníků ať již na našem webu, Facebooku, ale také i na jiných internetových stránkách,“ říká zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr.
Zejména data z Facebooku jsou pro slevové portály cenným zdrojem informací. Údaje o oblíbených stránkách, uvedené zájmy nebo oceňování stránek tlačítkem „To se mi líbí“ se stávají vodítkem k tomu, aby vám do schránky putovaly jen nabídky, které vás opravdu zajímají.
Stačí, abyste surfovali například po e-shopech s postelemi, na Facebooku „lajkovali“ váš vysněný typ a brzy se dočkáte od slevového serveru nabídky kupříkladu na zlevněné povlečení nebo polštáře.
Konec voucherů na obzoru
Do budoucna lze počítat s ještě zajímavějšími inovacemi. Čupr například novinářům prozradil plán na zrušení či omezení vydávání fyzických poukázek na zlevněné zboží či služby.
Sleva by byla vázána na platební kartu, kterou byla zaplacena. Zatím je to podle Čupra jen hudba budoucnosti, realizovatelná by ale mohla být do několika let.
Expanze do zahraničíNejvětší tuzemský slevový server Slevomat zvýšil loni obrat o 73 procent na 758 milionů korun. Kromě Česka je Slevomat jedničkou také na Slovensku a v pobaltských státech. Tržby celé skupiny Slevomat Group dosáhly 2,35 miliardy korun, v roce 2011 to bylo 1,5 miliard korun. Obrat slevového portálu Vykupto.cz, který je dvojkou na tuzemském trhu, se loni zdvojnásobil a dosáhl 320 milionů korun. Tuzemské slevové servery loni zvýšily tržby o 61 procent na 2,9 miliardy korun. Nejvíc peněz Češi utratili na slevových portálech v listopadu, kdy nakoupili zboží a služby se slevou v hodnotě 362 milionů korun. Vyplývá to ze statistik portálu Slevin.cz. |