Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Soud EU: Software Volkswagenu, který manipuloval s emisemi, byl nelegální

Ekonomika

  10:29aktualizováno  16:16
Lucemburk - Software, který německá automobilka Volkswagen instalovala do svých vozů kvůli manipulaci s emisemi, byl nelegální. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie. Podle agentury DPA se tak pět let od vypuknutí aféry přezdívané dieselgate otevírá cesta k dalším soudním sporům, v nichž by mohla být pozice zákazníků výrazně silnější.

Logo společnosti Volkswagen na motorech TDI. foto: Reuters

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než při běžné jízdě.

Bývalého šéfa Volkswagenu Winterkorna čeká soud kvůli emisní aféře

Soudní dvůr Evropské unie v dnešním rozsudku uvedl, že výrobce nesmí instalovat „vypínací zařízení, která při registrační kontrole systematicky vylepšují výkon systému ke kontrole emisí vozidla, aby se dosáhlo jeho registrace“.

Už v květnu advokátka Soudního dvora EU sdělila, že byl software ve vozech koncernu Volkswagen v rozporu s unijními pravidly. Soud se většinou řídí posudky advokátů.

Rozhodnutí Soudního dvora EU potvrzuje podle tuzemského sdružení poškozených vlastníků aut Safe Diesel jeho trvalý názor, který zastává už více než pět let v řadě soudních řízení.

„Soudní dvůr EU, jehož rozhodnutí jsou vysoce závazná i pro české soudy, postavil najisto, že koncern Volkswagen jednal i vůči 165.000 Čechů protiprávně, a svým jednáním tedy své zákazníky logicky poškodil. Soudy zabývající se žalobami společnosti Safe Diesel by tak již měly řešit pouze otázku výše vzniklé škody a po letech soudních sporů konečně zasažené spotřebitele odškodnit,“ uvedl mediální zástupce Safe Diesel Ondřej Píša.

Ve čtvrtek se bude takzvanou aférou dieselgate zabývat i německý Spolkový soudní dvůr. Odpovědět by měl na otázku, zda se majitelé vozů se softwarem, který manipuluje s emisemi, mohli ještě v loňském a letošním roce soudit o náhradu škody. Promlčecí doba je běžně tříletá. Skandál kolem Volkswagenu propukl na podzim roku 2015, promlčený by tak byl nárok na podzim roku 2018.

Autor: