10. července 2009 12:26 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Šrotovné se v češtině zabydlelo: 'šrotují' firmy i opilci

Šrotovné | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šrotovné | foto: Shutterstock

PRAHA Prezident Václav Klaus včera šrotovné rázně odmítl, o jeho zavedení u nás už však dávno rozhodla lidová tvořivost. Hospody, cestovní kanceláře i obchody se vším možným totiž bez ohledu na politiky už několik měsíců "šrotují" jako o závod. Také podle jazykovědců je termín natolik populární, že má slušnou naději udržet se v naší slovní zásobě i do budoucna.

"Šrotovné! Pokud u nás budete na šrot - káva zdarma," láká hosty cedule v restauraci U Klimasů v Chlumu u Třeboně. Ta je přitom jenom jednou z mnoha, kde se tímto fenoménem nechali inspirovat.

Právě drobní živnostníci, především prodejci bílé techniky nebo nábytku, přišli s vlastními verzemi šrotovného jako první. Dnes už podobné slogany lákají k nákupu obrovského množství zboží, od nožů a montérek až po notebooky či internetové domény. Úspěšný tah rychle okoukaly i velké firmy jako ČEZ a šrotovné je nyní v Česku synonymem pro jakoukoli slevu.

Také podle jazykovědců je termín natolik populární, že má slušnou naději udržet se v naší slovní zásobě i do budoucna.

"Nevidím v tom žádný problém ani nesrovnalost. Slovo je utvořené správně, a rozhodovat tedy bude jen frekvence jeho používání. Až budou vznikat nové slovníky, určitě se tam objeví," myslí si Milena Šipková z Ústavu pro jazyk český Akademie věd.

Reklamní experti sice šrotovací vlně zpočátku věštili jen krátkou životnost, mezi lidmi ale překvapivě rychle zlidověla, a tak začínají pomalu měnit názor.

"Pokud bude téma živé dostatečně dlouho, může se výraz uchytit a začít fungovat i v obecné rovině. Určitě je zde šance, že mezi lidmi přežije i poté, co zájem médií opadne," potvrdil Roman Němec, viceprezident Asociace českých reklamních agentur.


vb, Lidové noviny