"Šrotovné! Pokud u nás budete na šrot - káva zdarma," láká hosty cedule v restauraci U Klimasů v Chlumu u Třeboně. Ta je přitom jenom jednou z mnoha, kde se tímto fenoménem nechali inspirovat.
Právě drobní živnostníci, především prodejci bílé techniky nebo nábytku, přišli s vlastními verzemi šrotovného jako první. Dnes už podobné slogany lákají k nákupu obrovského množství zboží, od nožů a montérek až po notebooky či internetové domény. Úspěšný tah rychle okoukaly i velké firmy jako ČEZ a šrotovné je nyní v Česku synonymem pro jakoukoli slevu.
Také podle jazykovědců je termín natolik populární, že má slušnou naději udržet se v naší slovní zásobě i do budoucna.
"Nevidím v tom žádný problém ani nesrovnalost. Slovo je utvořené správně, a rozhodovat tedy bude jen frekvence jeho používání. Až budou vznikat nové slovníky, určitě se tam objeví," myslí si Milena Šipková z Ústavu pro jazyk český Akademie věd.
Reklamní experti sice šrotovací vlně zpočátku věštili jen krátkou životnost, mezi lidmi ale překvapivě rychle zlidověla, a tak začínají pomalu měnit názor.
"Pokud bude téma živé dostatečně dlouho, může se výraz uchytit a začít fungovat i v obecné rovině. Určitě je zde šance, že mezi lidmi přežije i poté, co zájem médií opadne," potvrdil Roman Němec, viceprezident Asociace českých reklamních agentur.
Právě drobní živnostníci, především prodejci bílé techniky nebo nábytku, přišli s vlastními verzemi šrotovného jako první. Dnes už podobné slogany lákají k nákupu obrovského množství zboží, od nožů a montérek až po notebooky či internetové domény. Úspěšný tah rychle okoukaly i velké firmy jako ČEZ a šrotovné je nyní v Česku synonymem pro jakoukoli slevu.
Také podle jazykovědců je termín natolik populární, že má slušnou naději udržet se v naší slovní zásobě i do budoucna.
"Nevidím v tom žádný problém ani nesrovnalost. Slovo je utvořené správně, a rozhodovat tedy bude jen frekvence jeho používání. Až budou vznikat nové slovníky, určitě se tam objeví," myslí si Milena Šipková z Ústavu pro jazyk český Akademie věd.
Reklamní experti sice šrotovací vlně zpočátku věštili jen krátkou životnost, mezi lidmi ale překvapivě rychle zlidověla, a tak začínají pomalu měnit názor.
"Pokud bude téma živé dostatečně dlouho, může se výraz uchytit a začít fungovat i v obecné rovině. Určitě je zde šance, že mezi lidmi přežije i poté, co zájem médií opadne," potvrdil Roman Němec, viceprezident Asociace českých reklamních agentur.