Právě tam totiž chce v minulosti úspěšný výrobce terénních nákladních automobilů expandovat. A zahojit tak rány krize, které automobilku v posledních dvou letech postihly. Šéf kopřivnické firmy Američan Ronald Adams plánuje, že vytvoří síť partnerů po celém světě. Automobilka jim dodá unikátní podvozky vyrobené v Kopřivnici a partneři pak podle licence i s podvozkem vytvoří výsledný nákladní vůz, který se budou snažit udat na místním trhu.
Reportáž z Tatry
|
Experti nicméně varují před nebezpečím nespolehlivosti případných partnerů. "Tatra má opravdu unikátní konstrukci podvozku, díky které tyto vozy nemají obdoby. Soustředit se na jejich výrobu a zbytek nechat na jiné je logický krok. Lze ale jen těžce předvídat, jaký to bude mít úspěch," říká Aleš Zich, nezávislý automobilový odborník.
Vedení Tatry nicméně vidí příležitost všude tam, kde se těží nerostné bohatství a staví nová infrastruktura. A proto se rozhodlo soustředit se na zahraniční trhy. Během příštího roku chce Tatra vybudovat partnerské pobočky na Středním východě, v Rusku, v jihovýchodní Asii a Jižní Americe.
Na tento rozvoj se chystá, přestože je v miliardové ztrátě. Podle Adamse ale rozvoj partnerské sítě není otázkou peněz. "Stačí najít partnery. Bude to jejich trh, bude to jejich licence," říká Adams.
Partnery Tatry by měly být firmy se silným finančním zázemím, které jsou schopné dělat nákladním automobilům jak dostatečný marketing, tak je zkompletovat. Sníží se tak náklady na přepravu a v některých zemích se tak Tatře podaří obejít i nadměrné místní daně z dovozu. "Koncem tohoto roku, možná v prvním čtvrtletí příštího roku, budeme vybírat partnery po celém světě, kteří by mohli s námi pracovat. Rok 2011 proto může být přelomový," říká Adams.
Šéf kopřivnické automobilky počítá s tím, že už během příštího roku by měla partnerská síť začít přinášet nové zakázky.
Rozhovor s Ronaldem Adamsem si přečtěte v pondělním vydání Lidových novin