14. července 2016 21:01 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Experti: Virtuální realita bude mít obrovský dopad, budoucnost je v zážitcích

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Virtuální realita v podobě Sony a jeho produktu PlayStation VR. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Virtuální realita v podobě Sony a jeho produktu PlayStation VR. | foto: Reuters

PRAHA I obyčejný dělník, který právě skočil svou směnu, bude moci nasednout do svého drahého sporťáku a vyjet na svižnou projížďku. To auto si ale nekoupí, alespoň ne reálně. Bude mu stačit jen pár korun ke stažení obsahu na své zařízení virtuální reality (zkr. VR). Zdá se vám to přitažené za vlasy? Ne tak docela. Mohla by to být vcelku blízká budoucnost. Shodl se na tom panel expertů, který se včera večer sešel v Prague Startup Centre jako vyvrcholení akce Corinth VR Hackathon.

Potenciál virtuální reality zatím nedokážeme úplně docenit. Přitom je obrovský – vnímání skrze headset přímo na očích je zážitek, který se zatím nejvíce blíží reálnému světu. „I když je vjem nedokonalý, je velmi přesvědčivý. Tím pádem nám dává nejen zážitek, ale i zkušenost, což jiná média neumí,“ myslí si Václav Dejčmar, miliardář a filantrop, který byl členem panelu a sám je z technologie nadšený.

Díky přesvědčivosti lze virtuální realitu použít v mnoha odvětvích i mimo herní průmysl, jehož doménou zatím byla, například ve vzdělávání. „Učení za pomoci virtuální reality může velmi pozitivně ovlivnit schopnost si vědomosti udržet. Řeší také problém pozornosti, studenti jsou přímo ponořeni do světa, který studují,“ vysvětluje Ondřej Homola. Jeho společnost Lifeliqe se zabývá vývojem výukového obsahu pro virtuální realitu, a velmi úspěšně: Minulý týden si plácli s HTC Vive, výrobcem nejpokročilejšího VR zařízení na světě, na strategickém partnerství ve vývoji vzdělávacího obsahu.

Kvalita obsahu obecně podle panelistů rozhodne, zda bude virtuální realita úspěch, nebo jen další bublina. Budoucnost pak spatřují v zážitcích, které si běžný člověk nebude moci dovolit. „I sociálně slabší bude mít pěkný dům a perfektní dovolenou,“ tvrdí Michal Zálešák, investor a zakladatel Prague Startup Centre. Technologii je možné využít i pro ovlivňování nálad nebo budování virtuálních sociálních komunit. Firmy již dnes například využívají VR pro optimalizaci svých výrobních závodů – dříve, než je postaví. Tím v důsledku ušetří miliony nutné k případným úpravám.

Obchodní potenciál

Panelisté se shodli i na obchodním potenciálu, který virtuální realita skýtá. Ten přitom neleží ve vývoji obřích projektů, ale v malých zážitcích, které si bude uživatel kupovat. „Na smysluplný projekt není potřeba armáda vývojářů. Stačí dobrý nápad, jeho realizace nemusí být dokonalá,“ myslí si Zálešák.

Zní to vše tak trochu jako hudba budoucnosti? Pak vězte, že budoucnost je již za dveřmi. Technologie virtuální reality ještě nejsou dokonalé, ale postupují vpřed mílovými kroky. „Všechny platformy VR se snaží přiblížit ovládání běžné lidské činnosti,“ vysvětluje Marek Polčák, spolumajitel společnosti Infinitus Prime, která se zabývá vývojem zařízení pro VR. Podle něj se musí výrobci soustředit na odstraňování bariér, jako jsou kabely, těžké „brýle“ nebo ovladače. „Těším se, až bude mít virtuální realita lepší rozlišení než reálný svět. Pak to teprve bude velká věc,“ dodává. Vzhledem k tomu, jak překotně se celé odvětví v současné době rozvíjí, by to nemuselo dlouho trvat. A spousta lidí už se těší na sporťák ve své virtuální garáži nebo letadlo ve svém virtuálním hangáru. Vy ne?

Lidovky.cz
  • 0Diskuse




Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.