Virtuální realita – donedávna píseň budoucnosti a námět mnoha sci-fi příběhů – přichází a letos by se měla začít masivněji šířit i mezi běžné hráče. Pomůže tomu především silná pozice firmy Sony, která celosvětově prodala už přes 40 milionů kusů své herní konzole PlayStation 4. Právě pro ni by měl v říjnu přijít PlayStation VR - stručně řečeno - brýle pro virtuální realitu.
Ty se sice na trhu pohybují už nějakou dobu. Jejich cena blížící se v přepočtu k 20 tisícům korun však může řadu svátečních milovníků virtuálních světů odradit. Navíc je k nim potřeba počítač až za několik desítek tisíc.
Řešení od Sony ale může se vším všudy vyjít zhruba na 20 tisíc. Kdo už má koupenou konzoli Playstation 4, tak jen dokonce na něco málo přes 10 tisíc. K tomu se ještě dá připočítat software šitý na hardware a nulové starosti s nastavováním, které mohou odradit méně technicky zdatné jedince.
„Cenovka Sony je hodně agresivní. Nakonec ale nerozhodne, jak je ta platforma výkonná ale hry. Ty, které jsou ve vývoji či už k dispozici, tak jsou zatím spíše technologická dema,“ shrnuje současnou situaci šéfredaktor herního magazínu Hrej.cz Jiří Bigas.
Jak ale ukázala výstava, mezi malými tituly demonstrující možnosti nové technologie se objevilo už i několik velkých her. Lákadlem tak může být třeba možnost spatřit populární svět Hvězdných válek z vlastních očí v placeném přídavku pro hru Battlefront či prožít hororové chvíle v novém dílu legendární japonské série ResidentEvil 7. A další tituly se chystají, hlásí tajemně herní giganti.
Pologenerace
Electronic Entertainment Expo (E3)E3 je jedna z největších herních akcí. Často se na ni představují nejnovější hry a herní hardware. Poslední dobou je zvykem, že se na pódiu vedle vývojářů objevují i celebrity. Letošní akce se koná od 14. do 16. června v Los Angeles. |
Brutální požadavky virtuální reality na hardware ale částečně začal měnit i konzolový trh. Poslední generace zařízení od Microsoftu a Sony nepatří k nejsilnějším a tomu i odpovídala cena. Ta byla v den uvedení téměř poloviční (přibližně 12 tisíc korun), jako u nového iPhonu. Na rozlišení 4K, které se objevuje u nových televizí a virtuální realitu ale výkon jednoduše nemají.
Sony se tak před výstavou začalo zmiňovat o novém modelu PlayStation Neo a Microsoft rovnou na E3 představil Xbox One Scorpio, který má přijít za dva roky. Oba tyto modely mají nabídnout vyšší výkon než u současných konzolí a zároveň být plně připravené pro 4K televize a virtuální realitu. Současný PlayStation 4 si bude muset pomoci „krabičkou“ zvyšující výpočetní výkon, aby „kouzelné“ brýle utáhl.
Životní cyklus konzolí se tak začíná dramaticky zkracovat. V minulosti bylo zvykem, že generace vydržela osm let. Nyní má PlayStation Neo přijít po pěti letech a Xbox One Scorpio po šesti. Navíc se nedá mluvit o plnohodnotné generaci.
„Je to taková půl generace protože má titul Xbox One. Microsoft se detailně nepodělil o hardware. Má však výrazně překonat současný Xbox One. Není to pravděpodobně ale takový skok, který by se dal nazvat novou generací,“ míní Bigas. Stejné je to i u Sony, kdy některá média titulovala konzoli Neo jako verzi 4.5.
Microsoft na své konferenci razí ještě jednu strategii. Sbližování své konzole Xbox One s operačním systémem Windows 10. Většinu áčkových titulů by si tak mohli hráči vychutnat na dvou platformách. V některých případech dokonce postačí nákup jedné kopie. Navíc se objevila revize konzole Xbox One, která bude o 40 % menší a energeticky úspornější.
Masakr v Orlandu
Před zahájením výstavy E3 proběhla ještě tisková konference několika velkých herních korporací. EA se již tradičně zaměřila na sportovní tituly a nový ročník fotbalového simulátoru FIFA dokonce představil s trenérem José Mourinem. Francouzský Ubisoft zase ukázal pokračování značky Watch Dogs 2.
Česká stopa během konferencí nebyla patrná, i když česká studia mají několik želízek v ohni. Tuzemská studia tak představí u stánků na výstavišti áčkový herní titul financovaný miliardářem Zdeňkem Bakalou Kingdom Come či pokračování populárního simulátoru tahačů American truck simulator.
Výstavu citelně zasáhl ale i masakr v Orlandu, kdy islámský atentátník zabil 49 lidí. Na začátku konference Microsoftu se držela například minuta ticha a někteří přednášející měli na klopě duhovou stužku. „Distancujeme se od toho. Herní průmysl nezpůsobil žádné násilí, které vidíme v dnešní společnosti,“ prohlásil pro arstechnica.com CEO E3 Mike Gallagher.
„Nebyla snad tisková konference, která by tu tragédii nekomentovala. Herní firmy dávají najevo, že se od takových témat nedistancují a že hry jsou dospělé médium. Podobně by se k tragédii vyjadřovali třeba i na předávání filmových cen,“ hodnotí Bigas.