8. prosince 2013 14:19 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Jsou světovou špičkou. Čeští výrobci vánočních ozdob ale bojují o přežití

Leské ozdoby září na všechny směry | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Leské ozdoby září na všechny směry | foto: Michal FantaLidové noviny

PRAHA Přestože vánoční stromy budou letos opět hýřit barvami, čeští výrobci ručně foukaných skleněných ozdob už tak "barevně" svou budoucnost nevidí. Česko dřív i díky sklářské tradici patřilo ke světové špičce, v posledních letech však výrobci ozdob mají existenční problémy.

Zájem o tradiční vánoční ozdoby klesá podle oslovených výrobců kvůli trvající hospodářské krizi, menší poptávce ze zahraničí i levnější asijské konkurenci. Jen na českého zákazníka se spoléhat nemohou, je prý konzervativní, nevyzpytatelný a neumí docenit ruční práci.

"'Baňkaři žijí z 90 procent z exportu. Je známo, že Češi jsou trošku na korunu a zaplatit ruční práci je dobrým zvykem až od rakouských a německých hranic a dále na jih a západ," řekla ČTK návrhářka vánočních ozdob Iva Mynářová z vizovické zámecké galerie na Zlínsku.

Čeští zákazníci podle ní stále nechápou, že foukané skleněné ozdoby jsou vlastně malým uměleckým dílem, pro jehož ruční výrobu se používají velmi drahé materiály. Vyžadují náročné zpracování; od foukání, tvarování až po dekorování stříbřením, smáčením, malováním nebo stříkáním.

Vánoční ozdoby ze Dvora Králové nad Labem

Ještě v 90. letech fungovalo v České republice zhruba sedm desítek výrobců, do současnosti jich přežila možná desetina. "Je to velká škoda, myslím si, že v této oblasti máme co ukázat a byla to obrovská část českého exportu," poznamenala Mynářová. Například jeden z největších výrobců ručně foukaných skleněných ozdob v Evropě - družstvo Vánoční ozdoby ze Dvora Králové nad Labem na Trutnovsku očekává letos propad prodeje o víc než čtvrtinu na asi 45 milionů korun z loňských 63 milionů korun. Je to kvůli trvající hospodářské krizi a poklesu odbytu na export, zejména do USA, Itálie a Švýcarska.

"Krize ve světě trvá a lidé se bojí utrácet peníze za zbytné zboží, kterým ozdoby jsou. Naši zahraniční zákazníci na minulé Vánoce špatně prodali, mají neprodané zásoby a letos proto objednali málo," řekl ČTK předseda družstva Miroslav Šorma. Loni měl podnik zisk sedm milionů korun. Krize prý zasáhla celý obor skleněných ozdob v Evropě. Věří ale, že letošní propad bude jen výkyvem.

Ozdoby na stromek jsou k vidění v Náchodě

Celorepublikový pokles dokládá i Český statistický úřad, zatímco v roce 2007 se vyrobilo ozdob za téměř 216 milionů, loni to bylo jen za 171 milionů korun. Za stejné období přitom klesl vývoz skleněných vánočních výrobků o polovinu.

"Je to zápas o přežití. Tak se daří ale všem sklářům. Kdyby nás neživil export, dávno bychom nebyli," reagoval jednatel firmy PFEIFER Art Glass s.r.o. Jan Pfeifer ze Dvora Králové nad Labem. Vyváží prostřednictvím jablonecké firmy ORNEX. Exportuje do všech zemí, které se hlásí ke křesťanství. Výrovky jsou podle něj dražší a nákladnější a tím i méně konkurenceschopné proto, že musejí splňovat evropské výrobní podmínky. Menší i větší odběratelé nehledě na národnost sice požadují kvalitu, estetiku ale i rozumnou cenu.

Celosvětové trendy každoročně udává Evropská asociace floristů a výrobců dekorací. Pro letošek netradičně jich určila pět; ve stylu starých časů na venkovských sídlech, delikátního snu, vílí fantazie, luxusního potěšení či bazaru bizarností. Právě na novoty si tuzemští zákazníci podle Mynářové těžko zvykají, protože jsou konzervativní.

Lidovky.cz, ČTK