11. října 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Zánik Metrostavu? To si neumím představit, říká šéf svazu stavebníků

Největší stavební firma Metrostav | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Největší stavební firma Metrostav | foto: ČTK

PRAHA Obstojí Metrostav u soudu, nebo jedné z největších českých stavebních firem pomalu zvoní hrana? Ustálo by vůbec české stavebnictví pád gigantu, který hloubí metro a měl by rozšířit strategickou elektrárnu Temelín? Prezident Svazu ponikatelů ve stavebnictví Václava Matyáš si zánik Metrostavu dokáže představit jen těžko.

„Stavebnictví se stává takovým otloukánkem z pohledu rétoriky politiků a různých protikorupčních bojovníků. A myslím si, že neprávem,“ říká Matyáš v rozhovoru pro server Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Pokud soud uzná Metrostav vinným, trestem může být i zákaz účastnit se veřejných zakázek. Co by to pro firmu takového formátu znamenalo?
Ten případ mi nepřísluší vůbec komentovat. Nevím, co tam probíhalo a znám ho jenom z médií. Že by ale tak velká a významná společnost jako Metrostav přišla o veřejné zakázky, to si nedokážu představit. Pro české stavebnictví je to naprosto klíčová firma.

Vizitka

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) Václav Matyáš.

Svaz podnikatelů ve stavebnictví je lobbistické sdružení, jehož členem je i Metrostav. Jeho prezident Václav Matyáš pracoval jako stavbyvedoucí ve VKD Kladno při stavbě pražského metra. Ve společnosti Vodní stavby Praha měl na starosti přípravy Jaderné elektrárny Temelín.  V letech 1995 až 2005 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva Vodních staveb Bohemia. Stejnou pozici zastával i ve firmě Hochtief VSB. Je členem správní rady ČVUT.

Lidovky.cz: Co by znamenal konec tak významné firmy? Podílí se na řadě významných projektů – tunel Blanka, ražení metra, připravovaná dostavba Temelína...
Je to společnost nesmírně technologicky vyspělá. S vynikajícím technickým zázemím a skutečnými odborníky. Pro Česko jsou také důležité její vzdělávací aktivity – podpora technických oborů i učňovského vzdělávání. Na strategické stavby bychom k nám museli zvát firmy z Číny a to nepovažuji za dobré řešení, i když už se o to pokoušel například dřívější ministr dopravy Vít Bárta.

Lidovky.cz: Jak vnímáte, že v Česku už je od loňského roku možné stíhat firmy a trestem je následně prakticky zlikvidovat?
Jak jsem řekl, jednotlivé kauzy komentovat nemůžu. Samozřejmě musíme respektovat podmínky, jak jsou nastaveny. Dnes se především zamýšlíme, a vy novináři se musíte také zajímat, nad světem politiky. Nad politiky jako fyzickými osobami, jejich jednáním a chováním. A odpovědností. Myslím si, že o to jde především.

Lidovky.cz: Je podle vás korupce závažným problémem v českém stavebnictví?
Já bych to odmítl. Ze své pozice nevstupuji do obchodních jednání firem. Sám jsem dlouhá léta dělal generálního ředitele Vodních staveb a následně Hochtiefu a samozřejmě jsem se musel v tom byznysu pohybovat. Řekl bych, že se stavebnictví stává takovým otloukánkem z pohledu rétoriky politiků a různých protikorupčních bojovníků. A myslím si, že neprávem. I když samozřejmě můžu být za blbce.

mevMartin Nevyhoštěný