V současnosti přenášejí firmy výrobu spíše do Číny. Naopak Indii využívají jako místo, kam směřují jejich investice v oblasti informačních technologií, financí a péče o zákazníky. „Vidíme ale velký zájem společností přesunout výrobní kapacity do Indie,“ řekl viceprezident Capgemini Roy Lenders. „Indie může předstihnout Čínu jako největšího světového výrobce zboží ve třech až pěti letech,“ dodal Lenders. Studie se dotazovala 340 společností, převážně členů žebříčku Fortune 500 - tedy pěti set největších světových firem.
Made in India |
• Indie se v příštích několika letech podle studie společnosti Capgemini stane atraktivním cílem velkých investorů. Důvodem je především levnější pracovní síla. Mzda v Indii začíná na 60 dolarech, v Číně je to až čtyřikrát více. • Do Indie už někteří výrobci investovali velké částky peněz. Například výrobci telefonů Nokia a Motorola mají v zemi své továrny, stejně jako automobilka Hyundai. |
Podíl Číny na exportu vyrobeného zboží je dnes více než osm procent, zatímco Indie se pohybuje pod jedním procentem. „Zájem globálních společností vyrábět v Indii je oproti Číně mnohem vyšší. Určitě je tu vidět posun a Čína má důvod k obavám,“ řekl Lenders agentuře AFP.
Investice ale podmiňují firmy aktivnějším přístupem Indie ke zlepšování infrastruktury. Skoro polovina firem, které již v Indii vyrábějí, si stěžují na nedostatky - především na nedostatečnou silniční síť, zchátralé přístavy a letiště a nepravidelné dodávky elektřiny, spolu s nesmírnou byrokracií.
Studie tvrdí, že firmy láká především cena. Velká výrobní centra v Číně jsou stále dražší a jsou v nich i vyšší mzdy. Průměrný čínský dělník si vydělá mezi 250 až 350 dolary měsíčně, zatímco v Indii je nejnižší mzda v továrně šedesát dolarů.
Mnoho firem už do Indie přichází. Analytici dávají jako příklad továrnu Hyundai v Chennai, investici v řádu miliardy dolarů, která chrlí ročně tisíce automobilů určených na export.
Firmy neláká ale jen vývoz, chtějí se soustředit i na vnitřní trh a jeho 1,1 miliardy spotřebitelů. „V Indii se staví jako o život, zlepšuje se infrastruktura a mnoho dodavatelů do ní chce investovat,“ dodal Lenders.