Výměnou za ústupky v jaderném programu se íránští reprezentanti minulý měsíc dohodli s politiky západních mocností na podmínečném zmírnění sankcí, které by mělo přijít na konci roku.
To dává asijské zemi mimo jiné volnou ruku k nákupům pro národního dopravce Iran Air. Jeho flotila není zrovna nejmladší, průměrný věk letadel je 23 let.
Z Londýna do New Yorku za hodinu. Airbus si patentoval ‚osobní‘ tryskáč |
„V první fázi obnovy naší flotily koupíme 80 až 90 letadel ročně od dvou největších světových výrobců. Od Boeingu a Airbusu si pořídíme zhruba stejné množství strojů,“ řekl o víkendu Mohammad Khodakarami, provozní ředitel íránské Organizace civilního letectví.
Rozhodně nejde o ledajaký nákup. Pro lepší představu: jeden Boeing 737 stojí podle katalogové ceny zhruba 200 milionů dolarů, byť při větších nákupech poskytují výrobci výrazné množstevní slevy.
Navíc po desítkách letadel ročně nakupují jen opravdu velké světové aerolinky jako Emirates či Lufthansa. Íránský letecký úřad si spočítal, že na dostatečnou obnovu své letecké flotily potřebuje během pěti let zhruba 300 strojů.
Dá se také očekávat, že v zemi s bezmála 80 miliony obyvatel se bude - podobně jako v dalších asijských zemích – zvyšovat zájem o leteckou dopravu a dostatečná kapacita kvalitních a bezpečných letadel tak bude pro národního dopravce nezbytností.