Pátek 14. června 2024, svátek má Roland
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Starbucks v Číně ztrácí půdu pod nohama. Cenami ho drtí domácí konkurence

Skokanem roku je na čínském kavárenském trhu společnost Luckin Coffee. Na nímku jedna z jeho provozoven v čínském městě Jen-tchaj. (6. prosince 2023) foto: Profimedia.cz

Z Číny se postupně stává kavárenská velmoc. S tím souvisí i rozmach i několika domácích podniků, z nichž mnohým se daří úspěšně konkurovat i oblíbenému Starbucks. Mezi nejúspěšnější se řadí řetězec Luckin Coffee, který má v zemi už zhruba 19 tisíc provozoven. Daří se mu i přes skandál v roce 2020, po němž ho mnozí experti odepisovali. To se ale nestalo.
  19:56

Čínský kavárenský řetězec Luckin Coffee se i díky nízkým cenám těší obrovské oblíbenosti. Přitahuje stále více zákazníků, podařilo se mu překonat i americký Starbucks a stal se největším prodejcem kávy v zemi. Přitom ještě před pár lety se mu mnozí posmívali a označovali jej za lacinou napodobeninu, píše Bloomberg.

Úspěch čínského kavárenského řetězce ukazuje, že i v ekonomice, která se potýká s mírnou deflací a nemovitostní krizí je možné přivést firmu k perspektivnímu růstu. Americká konkurence počínání společnosti Luckin Coffee pečlivě sleduje a analyzuje, jak je možné domácí konkurenci do budoucna čelit.

Přitom v roce 2020 to vypadalo, že řetězec Luckin Cofee čeká zánik. Na světlo veřejnosti totiž vyšly účetní podvody, které zkreslovaly podnikové hospodaření. „Je zřejmé, že falšování dat bylo špatné a nezákonné. Většina expertů se kvůli tomu domnívala, že řetězec úplně skončí. Vyhrál ale úspěšný obchodní model,“ řekl pro Bloomberg Cang Čung-tchang, bývalý viceprezident společnosti Luckin Coffee.

Káva už za 31 korun

Pilířem úspěchu čínské firmy se stala automatizace a digitalizace, která snižuje náklady na zaměstnávání pracovní síly. Firma se totiž zaměřuje na provozování bezhotovostních kiosků, které se zvlášť během koronavirové pandemie vyplatily. Mladí Číňané hlavně ve velkých městech zároveň kávu milují a přispívá k tomu i cenová politika. Kupříkladu jedno latte u Luckin Coffee totiž stojí jen 9,9 čínských jüanů, což je v přepočtu zhruba 31 korun.

Analytici říkají, že i díky převratné aplikaci jsou provozovny řetězce Luckin Coffee spíše e-commerce platformou než klasickou kamennou maloobchodní prodejnou. Zájemci mohou svou kávu objednat online a vyzvednout ji na jedné z tisíců poboček. K dispozici je také rozvoz do kanceláří a domácností, kterého mnozí zákazníci využívají. Nové technologie mají spotřebitelům vycházet maximálně vstříc a Číňané to dokážou náležitě ocenit.

Po aféře z roku 2020 se tak kavárenské společnosti podařilo získat zpět ztracené zákazníky i díky agresivní kuponové kampani. Pomohly také bonusy za věrnost motivující k opakovaným nákupům.

Počet kaváren v Číně rychle roste

Jen za poslední rok se počet provozoven společnosti Luckin Coffee na území Číny zdvojnásobil a s expanzí neplánuje řetězec přestávat. Zaměřuje se mimo jiné i na oblasti mimo velká města, tedy tam, kam se třeba americký Starbucks ještě neodvážil vstoupit. Obává se totiž čínských spotřebitelských preferencí. Číňané hlavně ve vnitrozemí jsou totiž léta zvyklí hlavně na čaj, dennímu pití kávy dosud nepřivykli.

Americký Starbucks má v současnosti na celém východoasijském trhu zhruba 14 tisíc poboček. Podnikoví analytici ale zřejmě nástup domácí konkurence podcenili. Patrné to je i v případě tržeb, které se během prvního letošního čtvrtletí v případě Starbucksu meziročně snížily o 8 procent. I tak je Starbucks mezi mladými Číňany stále velmi oblíbený.

V době, kdy vyšla svět účetní aféra řetězce Luckin Coffee, totiž začal rychle růst i jeden další podnik. Tím je Cotti Coffee, který se snaží i největšímu čínskému a americkému kavárenskému řetězci vyrovnat, uzavírá Bloomberg.

Autor: