Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Lidl opouští korunní princezna. Odchod mladé manažerky z vedení evropské obchodní jedničky vyvolal rozruch

Ekonomika

  10:57
Nejužší vedení největšího evropského obchodního koncernu Schwarz-Gruppe, který v Česku provozuje obchodní sítě Lidl a Kaufland, opouští Melanie Köhlerová. Její odchod vyvolal značný rozruch. „Má to důsledky pro budoucnost podniku,“ hodnotí německý deník Handelsblatt vnitřní informaci, kterou obdrželi zaměstnanci koncernu koncem minulého týdne.

Melanie Köhler foto: Schwarz-Gruppe

Odchodem Köhlerové podle deníku zároveň končí spekulace o tom, kdo na kapitánském můstku vystřídá Klause Gehringa (73). Köhlerová definitivně uvolnila cestu Gehringovu zástupci Gerdu Chrzanowskimu (49). Gehring, manažer s více než 50letou kariérou v podnikatelském impériu Schwarz, má svému nástupci předat kormidlo za dva roky.

Gehring objevitel

Z krátkého dopisu zaměstnancům oznamujícího odchod Köhlerové, podepsaného přímo Gehringem, podle německých médií čiší osobní vazby mezi ním a odcházející manažerkou. Obsahem sdělení je, že Melanie Köhlerová opouští firmu na vlastní přání, aby se mohla svému dalšímu profesnímu i osobnímu rozvoji věnovat mimo skupinu Schwarz. Média ovšem spekulují o tom, že důvodem odchodu byl její konkurenční boj s Chrzanowskim.

Gerd Chrzanowski, manažer sloužící pod vlajkami Lidlu, Kauflandu a dalších společností asi 20 let, se v březnu 2019 stal Gehringovým zástupcem v koncernovém vedení. Spolu s ním poskočila o patro výše, na post předsedkyně představenstva společnosti Schwarz Dienstleistungen, i jeho dosavadní zástupkyně Melanie Köhlerová.

Lidl zlevnil rohlíky, Svaz pekařů a cukrářů se obává ekonomických potíží

Loni v březnu Gehring po vyslechnutí narozeninových gratulací prohlásil, že z postu předsedy představenstva Schwarz Gruppe odejde po svých 75. narozeninách. A za svého nástupce označil Gerda Chrzanowskiho. Ten se vzápětí oficiálně začal v souladu s koncernovými pravidly připravovat na převzetí nejvyššího postu v koncernu.

I přesto však média dál spekulovala o tom, že si možná Gehring v průběhu času začal uvědomovat, že šlápl vedle, a že by mohl své rozhodnutí ještě změnit. Podle interních zdrojů prý byla Melanie Köhlerová jediným člověkem, kterému Gehring naslouchal a který mohl patriarchovi dávat najevo, že má jiný názor.

A podle jiných zdrojů zevnitř firmy byla zároveň tím, kdo z celého vedení koncernu důsledně prosazoval digitalizaci a přicházel s mnoha impulsy, jak podnik zmodernizovat a udělat jej v mnoha oblastech lidštější.

Před pár dny ovšem slavil Klaus Gehring další narozeniny, na nichž potvrdil, že předání žezla nástupci proběhne za dva roky. Co se na narozeninách seběhlo, se neví. Snad nějaký zlom, který ovlivnil uvažování a následné rozhodnutí mladé manažerky.

Od roznášky novin do nebe

Melanie Köhlerová vystudovala Duální vysokou školu v Heilbronnu, obor technický management. Jako studentka roznášela reklamní letáky, absolvovala kurz pro učitele tance a pracovala v řetězci s levnou módou Takko.

Jejím prvním místem po zakončení studií na Univerzitě v Heilbronnu bylo vedoucí prodeje v Lidlu. Krátce na to, v roce 2016, si jí všiml Gehring. Pak začala její raketová dráha směrem vzhůru. „Velmi úzce spolupracují, vytvořili harmonický tým,“ zhodnotil před časem jeden z německých serverů specializovaných na dění v managementu firem společnou cestu mentora a jeho svěřenkyně.

Gehring si z Köhlerové udělal chodící reklamu své filozofie proklamující podporu žen, napsal nyní německý deník Heilbronner Stimme. Postupně si vybudovala postavení a respekt a posléze zodpovídala za finance, controlling, výrobu a také za oblast nemovitostí, která hraje pro celý koncern důležitou roli. Tyto činnosti byly od roku 2013 postupně převáděny na centrální úroveň a jsou nyní pod střechou Schwarz Dienstleistungen, tedy firmy poskytující služby celému koncernu, jíž Köhlerová po Chrzanowskim od loňského března šéfovala. Ve Schwarz Dienstleistungen se ovšem rozhoduje také o strategii celého koncernu.

Vedle toho byla 30letá manažerka rovněž členkou grémia, které rozhoduje o správě majetku rodiny Schwarzových.

Směr digitalizace a omlazení

Jméno Melanie Köhlerovábylo ve všech pádech skloňováno zejména v březnu 2019. To koncern Schwarz Gruppe, navenek více než úspěšný, rovnýma nohama skočil doprostřed zásadních úvah o tom, kudy dál. Značky Lidl a Kaufland si daly za cíl posunout se více k ženám, digitalizaci a mladé generaci vůbec.

Největším želízkem v ohni se stala právě tehdy 28letá Köhlerová. Palec dolů naopak potkal muže číslo jedna z Lidlu a Kauflandu Patricka Kaudewitze a Jespera Hojera. Navenek rezignovali neočekávaně a z osobních důvodů. Podle německých médií byl však jejich odchod cílený a stály za ním i neshody s Gehringem. Nesmlouvavým manažerem, který jedná velmi rychle a velmi tvrdě vyžaduje přesné plnění naplánovaných výsledků i strategie. Interní zdroje se netajily tím, že cílem bylo nejvyšší posty omladit.

Odchod Köhlerové, ženské ikony prosazující digitalizaci a budující přívětivou tvář, může být pro Lidl a Kaufland značná rána, hodnotí nyní média.

Lidl a Kaufland

Rodina Schwarzů začala své dnešní miliardové impérium budovat v roce 1930 ve městě Heilbronn v Bádensko-Württembersku. Tehdy 27letý Josef Schwarz se stal podílníkem obchodní společnosti Lidl & spol. obchod s jižním ovocem, z níž se vzápětí stala Lidl & Schwarz KG.

V roce 1973 jeho syn Dieter otevřel první diskontní prodejnu Lidl. Aby mohl používat jméno Lidl, odkoupil na něj za tisíc německých marek práva od penzionovaného učitele a malíře Wolfganga Lidla.

V roce 1984 byl otevřen první obchodní dům Kaufland. Po znovusjednocení Německa začala velká expanze do bývalého NDR, kde má dnes Kaufland rozhodující postavení na maloobchodním trhu s potravinami. Česko – konkrétně Kladno – se stalo prvním místem zahraniční expanze Kauflandu. Stalo se tak v roce 1998. V Česku se Lidl a Kaufland v posledních letech střídají na prvních dvou místech žebříčku největších maloobchodních řetězců.

Dieter Schwarz patří k nejbohatším občanům Německa. Renomovaný časopis Forbes jej pro letošní rok s osobním jměním 36,8 miliardy eur umístil na druhé místo mezi německými boháči. Schwarz Gruppe je z hlediska obratu (v roce 2019 celkem 113 miliard eur, tedy asi 2,88 bilionu korun) největším obchodním podnikem v Evropě.

Podle vlastních údajů zaměstnává 458 tisíc zaměstnanců a v 33 zemích světa má 12,5 tisíce filiálek. Do koncernu patří vedle maloobchodní sítě také třeba velkopekárna Bonback, čokoládovna Solent či podnik zaměřený na recyklaci PreZero.