5. listopadu 2015 16:45 Lidovky.cz > Byznys > Média

Pořad ČT proti očkování porušil zákon. Zastánci nedostali slovo, zlobí se rada

Očkování má své zastánce i odpůrce. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Očkování má své zastánce i odpůrce. | foto: Shutterstock

PRAHA Rada pro rozhlasové a televizní vysílaní (RRTV) upozornila Českou televizi na porušení zákona kvůli reportáži o očkování v pořadu Nedej se. Rada veřejnoprávní televizi vytkla to, že v příspěvku dostali prostor prakticky pouze kritici současného systému očkování.

Televize v pořadu mimo jiné uvedla, že některé vakcíny mohou způsobovat poruchy centrálního nervového systému a následně těžká onemocnění. Poukázala při tom na podvod s falšováním dat uvnitř amerického Úřadu pro prevenci a kontrolu nemocí.

Tamní vědci údajně řadu let tajili data prokazující zvýšené riziko autismu u chlapců očkovaných v raném věku jedním typem vakcíny.

Rada ve správním řízení televizi vytkla, že v reportáži dostatečně nezazněly názory odborníků z řad zastánců současného systému očkování.

„Pořad prezentoval jasný, předem stanovený postoj a jako takový jej lze považovat za předpojatý a snažící se ovlivnit postoje diváka ve prospěch záměrů tvůrců. Neposkytl tedy objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů,“ uvedla nyní RRTV.

Reportáží se již zabývaly také Rada ČT a etický panel veřejnoprávní televize, který poukázal na to, že přínos plošného očkování byl zmíněn pouze ve vystoupení hlavního hygienika.

Pořad podle členů panelu nepatřil k televizní produkci nutně vyžadující vyváženost. Pokud ale vzbudil negativní pozornost nebo polemiku, má být podle panelu povinností ČT vyváženosti dosáhnout uvedením dalšího pořadu na dané téma.

ČT již dříve uvedla, že na toto téma připravuje další zpravodajské a publicistické pořady, například v rámci publicistického cyklu Pološero.

ČTK

Najdete na Lidovky.cz