17. října 2014 11:29 Lidovky.cz > Byznys > Média

Redaktoři SME podali hromadně výpověď. Stáhnou ji, pokud Penta nezíská většinu

Redakce slovenského listu Sme. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Redakce slovenského listu Sme. | foto: Reprofoto

BRATISLAVA Redaktoři předního slovenského listu Sme hromadně podali výpovědi. Reagovali tak na oznámení, že do vydavatele deníku vstoupí nový akcionář s finanční podporu investiční skupiny Penta. Právě proti účasti Penty na transakci se už minulý týden postavila většina členů redakce Sme, podle kterých Penta představuje ohrožení jejich nezávislosti.

„Významná část redakce dává výpověď k 31. říjnu, výpovědní lhůta uplyne 31. prosince. Menší část redakce odchází dohodou na vlastní žádost už k 31. říjnu,“ uvedli ve společném prohlášení vydatel listu, společnost Petit Press, a vedení deníku. Prohlášení v pátek otisklo Sme, které je vlajkovým titulem vydavatelství.

Zůstanou, když bude podíl menšinový

Poloviční podíl v Petit Pressu kupuje od německé skupiny Rheinische Post Mediengruppe společnost Namav, která je dceřinou firmou soukromé slovenské tiskové agentury SITA. Finančním partnerem Namavu v transakci je Penta. Druhým spolumajitelem vydavatelství je Prvá slovenská investičná skupina (PSIS).

ČTĚTE TAKÉ

Část odcházejících redaktorů podle prohlášení přehodnotí své rozhodnutí v případě, že nový akcionář získá ve vydavatelství pouze menšinový podíl. SITA i Penta už minulý týden oznámily, že jsou připraveny respektovat kontinuitu ve vedení vydavatelství a působit v Petit Pressu v minoritní akcionářské pozici.

Odstoupil i šéfredaktor

V reakci na oznámení o vstupu nového akcionáře do Petit Pressu odstoupil z funkce šéfredaktora Sme Matúš Kostolný. Na konci měsíce ho mají následovat jeho dosavadní čtyři zástupci; dva z nich prozatím povedou deník a jeho portál.

PSALI JSME

Jejich odchodu by podle pátečního prohlášení mohlo zabránit uplatnění předkupního práva ze strany PSIS na podíl v Petit Pressu tak, aby Namav nevstoupila do akcionářské struktury vydavatele Sme. Prodej podílu v Petit Pressu provází spor PSIS a Rheinische Post Mediengruppe o to, zda současný slovenský akcionář vydavatelství řádně uplatnil předkupní právo na tento podíl.

Vadí jim Gorila

Finanční skupina Penta působí v několika odvětvích. Penta v září oznámila, že ve spolupráci s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings kupuje přední slovenská vydavatelství 7 Plus a Trend Holding. Penta tehdy slíbila, že do obsahu medií zasahovat nebude. Podobně se partner skupiny Jaroslav Haščák vyjádřil i v souvislosti se vstupem nového akcionáře do Petit Pressu.

Redaktoři Sme svůj odmítavý postoj k Pentě už dříve zdůvodnili také největší korupční aféru Gorila, do které se prý Penta zapletla. Finanční skupina podle spisu, jenž před třemi lety unikl na internet, podplácela slovenské politiky a vysoké státní úředníky výměnou za vliv na privatizaci a na chod některých podniků. Penta nekalé jednání dlouhodobě popírá. Zmiňované informace o korupci, jež údajně vypracovala slovenská tajná služba, dosud nikdo nepotvrdil.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz