„Výběrové řízení od počátku provázely pochyby o jeho regulérnosti,“ kritizoval včera ministr dopravy Aleš Řebíček výsledek práce vlády ČSSD. Podle současného ministra je smlouva mezi státem a firmou Kapsch, která vyhrála výběrové řízení, nevyvážená, a to v neprospěch státu.
Společnost Kapsch má nyní značné potíže s dostavěním 179 mýtných bran, které má podle smlouvy dokončit do konce listopadu. Firma dokonce požádala o třítýdenní posunutí termínu - panují proto obavy, že se jí nepovede prvního ledna celý systém spustit.
„Jelikož Kapsch požádal o časovou prodlevu, je zřejmé, že má s dostavbou nějaké problémy,“ domnívá se Roman Pospíšil, mediální zástupce společnosti Autostrade, která ve výběrovém řízení neuspěla a tendr napadla u soudu.
Stavbu vedle právních nesrovnalostí doprovázejí také technické obtíže. „Nejsou například vybudované elektrické přípojky,“ vytýká procesu výstavby bývalý ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Důvodem potíží je podle něj pravděpodobně nevyřízené stavební povolení. Na vybudování přívodu elektřiny totiž firma toto povolení potřebuje, na rozdíl od samotných mýtných bran. U nich dostala od státu významnou úlevu. Může je stavět v takzvaném ohlašovacím režimu, tedy bez stavebního povolení.
Hrozící zpoždění zavedení systému na výběr mýta by připravilo stát o nemalé částky. Plánovaný výnos za den provozu je osm milionů korun. Stát se navíc zavázal, že se bude finančně podílet na provozu systému. A právě náklady na provoz mýtných bran nepřipojených k elektrické síti budou zřejmě značné. Firma Kapsch počítá s použitím desítek naftových agregátů.
VÍCE v dnešních LN na straně 3 !!!