Pražský most na Vltavské se musí zbourat, uzavření a podepření nepomůže |
Částečné obnovení provozu umožnily výsledky víkendových zatěžovacích zkoušek. Před otevřením budou na most umístěny sondy, které jej budou monitorovat. TSK uzavřela most navazující na magistrálu letos v říjnu na základě informací o špatném stavu stavby od firmy Pontex, která prováděla diagnostiku mostu.
„Konstrukce mostu byla zatížena až do 130 procent své normální nosnosti. Zkoušky nám daly detailní podklady k tomu, v jakém stavu se most nachází a že je možné na něj omezeně vrátit dopravu,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Předběžné výsledky zkoušky mostu na Vltavské ukázaly, že po osazení dalších čidel je možné na most pustit v omezeném režimu osobní auta do 3,5 tuny. Most je nadále nezbytné v lednu finálně podepřít. #mostyPraha https://t.co/7mVH26z4aT pic.twitter.com/75JQh3JnCJ
— TSK Praha (@TSKPraha) 17. prosince 2018
Kvůli bezpečnosti vznikne jen jeden jízdní pruh, který bude uprostřed mostu. Stavba bude podepřena. Podle ředitele TSK Petra Smolky zajistí stabilitu mostu na několik let. Co bude s mostem dál, zatím není jasné. Scheinherr řekl, že jeho oprava by byla natolik nákladná, že jej bude nutné zřejmě zbourat.
Fotky jako důkaz. Dokumentace k mostu na Vltavské se neztratila, tvrdí TSK Praha |
Při zkouškách společnost INSET použila tři devadesátitunové vozy, které postupně na most najížděly. Při tom odborníci sledovali, jak se most chová. Po zkouškách zasedla komise složená z oborníků i zástupců města a TSK. „Z výsledků můžeme říct, že se chová pružně a snese statické zatížení. V jednom parametru je poškozen výrazně, má aktivní trhliny, které tam být nesmějí. Souhlasili jsme proto, že v omezeném provozu může se vrátit doprava,“ řekl ředitel INSET Ludvík Hegrlík.
Na zhoršení stavu mostu v říjnu upozornila firma Pontex, která konstrukci monitorovala. TSK následně v noci z 23. na 24. října most navazující na magistrálu ve směru z centra uzavřela. Provoz byl několik týdnů zastaven i pod konstrukcí a přerušil se provoz tramvají z Vltavské na Hlávkův most.
TSK nyní zkoumá mimo jiné Hlávkův most a most Legií, které rovněž jsou ve špatném stavu. Havarijní je také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Rekonstrukci potřebuje i Palackého most mezi Podskalím a Smíchovem a řada dalších mostních konstrukcí.