130 let

O další kolo šrotovacích prémií je opět zájem. | foto: ČTK

Na Slovensku startuje druhé kolo šrotovného

Slovensko
  •   10:38
BRATISLAVA - Od dnešního rána si Slováci znovu mohou nechat proplatit prémii za sešrotovaní starého auta a koupi nového. Ve druhém, a nejspíš posledním kole, vláda vyplatí dalších 22 milionů eur, což by mělo vystačit na 20 600 aut. Vzhledem k tomu, že část těchto peněz ale půjde majitelům nových aut, na které nezbyly peníze z prvního kola, prémie nejspíš opět vydrží jen pár dní.

Druhé kolo vyplácení prémie má ale přísnější pravidla než to první. Slevu 2000 euro lze získat jen na auta, které sám prodejce zlevní o 1000 euro. Přednost mají podle vyhlášky ministerstva hospodářství ti, kteří si ode dneška nechají sešrotovat auto starší deseti let a nakoupí nové do ceny 25 tisíc euro (asi 675 000 korun). Z minulého kola zůstalo omezení, že majitel musí vlastnit sešrotované auto nejméně od 31. prosince minulého roku.

Slováci šílí ....

Vzhledem k tomu, že již v prvním kole zachvátila Slováky nákupní horečka, vrakoviště ode dneška čekají další nápor. Aby ho alespoň částečně zmírnili, někteří již od minulého týdne se zájemci o sešrotování auta musí zapisovat do pořadníků. Takový postup ale může přinést více škody než užitku. "Stačí, že jeden nebo dva lidé z pořadníku nepřijdou a vypukne zmatek," vysvětlil deníku Sme jednatel vrakoviště Pop - Car Servis Peter Popivčák.

Pořadníky nezavádí ani vrakoviště Auto - AZ, přestože se před jeho zavřenou pobočkou začali shromažďovat lidé již včera odpoledne. "Už tu stojí asi třicet aut, asi tu budou i nocovat,"  popisoval situaci včera ve čtyři odpoledne jednatel firmy Lubomír Farenzena.

...prodejci váhají

Přestože šrotovné přineslo až pětinásobný nárůst prodeje některých modelů, prodejci už začínají mluvit o ztrátách. "V případě, že bychom poskytli slevu 1000 euro, dostali bychom se pod nákupní cenu vozidla, tedy do ztráty," řekla Sme majitelka jednoho z autosalonů, který nabízí značky Škoda, Kia, Volkswagen, Fiat a Alfa Romeo.

Podobně to vidí ale i obchodní ředitel značky Kia Roman Portášik: "Nepovažuji za úplně šťastnou situaci, kdy si vláda vytváří politické body na úkor našeho zisku." Některé značky jsou proto ochotné jít do druhého kola jen po změně podmínek. O tom, jestli na nová pravidla přistoupí, se ještě nerozhodli například značky Opel a Chevrolet, ostatní buádou slevy poskytovat jen na předem určené modely.

Autor: Lidovky.cz
  • Vybrali jsme pro Vás