„Novela je připravena z toho důvodu, že se očekává, že metro bez strojvedoucího by mělo jezdit na trase D,“ řekl ČTK Dolínek. Praha podle něho potřebuje mít zákonnou jistotu, že bude moci vypsat výběrové řízení na vlaky metra, bezpečnostní systém a dispečink pro automatický provoz na této lince. „Je klíčové vědět, zda to bude moci být touto formou, nebo ne,“ dodal.
Praha chce postavit metro D nejdřív bez stanic. Jezdilo by se jen na konečnou a na přestup |
Automatizovaný provoz speciální dráhy, tedy metra, si sice podle důvodové zprávy vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Vyšší by byl podle zdůvodnění provozní standard dráhy. „Minimalizací chyb při obsluze, způsobených v provozu lidským činitelem, nebo potlačením vlivů nekázně cestující veřejnosti (vstupy na trať) se výrazněji sníží počet mimořádných událostí, způsobujících pozdržení provozu nebo jeho výraznější přerušení,“ stojí v důvodové zprávě.
Předlohu, která je podle Dolínka předběžně projednaná s ministerstvem dopravy, nejprve posoudí vláda. Rozhodnou o ní zákonodárci.
Linka D má vést v počáteční fázi z Pankráce do Písnice, letos by měl začít geologický průzkum pro první úsek. Trasa do budoucna spojí centrum s jižní částí města. V další fázi se předpokládá stavba zbylých dvou stanic na Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Celkem má stavba podzemní dráhy z Písnice až na náměstí Míru vyjít podle odhadů na 50 miliard korun.