......že v metru kdysi zabudované a DOBŘE FUNGUJÍCÍ ZÁVOROVÉ TURNIKETY nařídil demontovat a nehradit tím, co tam je dodnes??? Což samozřejmě i zdůvodnil rychlejším průchodem cestujících. Měli bychom znát jméno toho neznámého "kdosi" a ten by se měl i finančně podílet na eventuelním znovuzavedení turniketů.
A jak znám "Čehůny", tak velmi brzy najdou způsob, jak i ty závorové turnikety "přečůrat". Možná se vyvine nový sport "přeskoč si svůj turniket", nebo ho "podlézavé" povahy budou podlézat? Nebo budou chodit volným průchodem pro děti a penzisty, nebo...... co já vím?
DP Prahy už v roce 2009 plánoval do metra - tedy do 57 stanic v té době - turnikety, a to za 2,16 miliardy korun. Nyní je cena 1,5 mld. Kč, tedy ¾ . Stále absurdně předražený.
Počítejme:Na jednu stanici metra (při šířce turniketu 60 cm nebo 100 cm) se vejde asi tak 4-6 turniketů. Některé stanice mají více vchodů, tedy v průměru tak 10 turniketů na jednu stanici. Potom 1 500 000 000 Kč děleno (57stanic x 10 turniketů v každé) = 2,6 milionu korun. To je cena za jeden jediný turniket, tedy tu bednu, kterou lidé procházejí. Srovnejme technickou složitost turniketu s automobilem. Proti tomu je to jednoduchý stroj. Žádný složitý motor, brzdy, kola která snesou rychlost 180 km/hod, bezpečností deformační zony, polstrovaná sedadla, měřící přístroje, reflektory, pneumatiky... Asi tak 1/5 ceny auta by odpovídala - okolo 50 000 Kč. Nebo s automatickou pračkou v ceně 15000 Kč - to už je technicky podobné. Ano, turniket se nevyrábí na statisíce kusů, tak přidejme, dejme tomu opět 50 000 Kč.
Počítejme i z druhé stany – obsahuje čtečku karet a rozeznávací zařízení na papírové jízdenky, s počítačem, fotobuňky a 2 motory na ovládání závor. K tomu několik mechanických dílů. To opět tvoří dohromady asi 50 000 Kč, spíše ani ne.Jasně, něco stojí vývoj a něco montáž. I tak si troufám tvrdit, že kdyby se na dodávku vypsal poctivý konkurz, pořídí Praha turnikety za 1/10 neboli pouhých 10% výše uvedené absurdní ceny (100 000 Kč za turniket + 100 000 za montáž).Celkově za 120 milionů korun.
A údržba - 2 montéři jistě denně prohlédnou a připadně opraví 2 turnikety, tedy 400 turiniketů do roka, tedy téměř všechny. Na jejich mzdy ročně 2x40000 Kč měsíčně x 12 měsíců, tedy zhruba milion, k tomu náhradní díly za další milion, odvody z mezd a doprava atd asi milion. Tedy za 3 miliony ročně!
Nabízí se otázka - komu DP Praha daruje rozdíl mezi 1,5 miliardy a 120 miliony korun, a pak dalších 100 milionů ročně na údržbu? A zvýší potom opět cenu jízdného v Praze s tím, že provoz Metra je drahý?
Bingo. Jenže jste zapoměl zahrnout do ceny: poradenství - 500 milionů, provize magistrátním ouředníkům - 500 milionů, posudky 300 milionů a jsme na našich 1,5 miliardách. A konečná cena bude něco přes 2,2 miliardy páč budou vícepráce a další nutná právní a ekonomická poradenství.
někdo se chystá zcela znepříjemnit platícím cestujícím v Praze cestu metrem. Vemte si např. Černý Most : přijede autobus plný lidí, k metru je to 10 metrů, při turniketu budou všichni stát za turniketem jako ovečky a budou se dívat na soupravu jak odjíždí.
turnikety má. Pokud bude turniket akceptovat veškeré jízdenky, proč ne. Za povšimnutí také stojí, že náklady by měly být menší, než ty odhadované.
Vydělme 1,5 miliardy počtem stanic a zjistíme, nač přijde 1 turniket. Pak zkusme domyslet, co vše to bude znamenat v systému lístků a jaký to bude mít konečný důsledek. Pokud to nepřinese roční úsporu aspoň 200 milionů, tak je otázka, proč to dělat. A jestli by třeba 1,5 miliardy nešlo utratit smysluplněji.
Nic jiného není v tuto chvíli důležité. Prostě je tu nějaká firma, která potřebuje zakázku. Z té 500 milionů zaplatí skutečnému dodavateli, 500 si nechá a 500 pošle zpátky těm, kdo o tom rozhodnou. O nějaké metro a turnikety vůbec nejde. Ve finále by nejspíš bylo nejlevnější a nejlepší, kdyby prostě jen ukradli tu miliardu a žádné turnikety (nevšim jsem si, že by Praze scházely) nepořizovali. Přece jen je ekonomická recese a musí se šetřit.