Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Nejtěžší manažerské rozhodnutí. Kdo získá privilegium parkovacího místa?

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Kde sehnat parkování pro svého plechového miláčka řeší lidé na celém světě. Jak jim neracionální přetěžování center měst rozmluvit se snaží vymyslet zástupy architektů i vědců, včetně psychologů a behaviorálních ekonomů.

Stavba nové budovy Applu se dokončuje. foto: iDNES.tv

Žádné rozhodnutí nebylo nikdy tak těžké, říkají manažeři. Ani verdikt, na koho dopadne propouštění nebo komu naopak přidat, nenadělal prý tolik zlé krve jako určení toho, komu připadne firemní privilegium z nejvyšších. Parkovací místo.

Jsme stádní tvorové, kopírujeme ostatní, říká odborník na psychologii prodeje

Podobné historky jenom ilustrují, jak jsme citliví na to, kam umístíme své plechové miláčky. Samozřejmě jde o veskrze neracionální záležitost, a to i z ekonomického hlediska. Jezdit do práce autem, nedej bože sám v pětimístném voze, je po všech stránkách nevýhodné. Navíc formální či neformální pozici ve firemní hierarchii určuje nejen to, zda vůbec, ale i jaké máte parkovací místo.

iParkoviště

Podobné problémy se neřeší jen v českých firmách, ale všude na světě, jak ukazuje i to, že Apple v novém a právě stavěném sídle počítá s 11 tisíci míst pro auta svých 14 tisíc zaměstnanců.

To není zrovna velká důvěra v ekologické a ekonomické cítění obyvatel kalifornského IT pupku světa, navíc rodiště sdílení aut.

Auto na střeše zaparkované na ulici v Bruselu

Parkování je trnem v patě měst po celém světě. Přímo v Křemíkovém údolí jsou běžná parkovací místa vyhrazená nejen pro invalidy a rodiče s dětmi, ale právě i pro společné vozy více zaměstnanců. Něco podobného je k vidění i u skladu Amazonu u Prahy.

Většina měst na světě i u nás stanovila povinnost ke každému novému bytu či kanceláři postavit nové parkovací místo. Třeba moderní univerzitní městečko Louvain La-Neuve v Belgii je dokonce celé na pylonech, přičemž ulice je v prvním patře a celé „přízemí“ pod městem je pro auta.

V Las Vegas se pak určuje parkovací místo podle plochy podniku. Třeba sex shopy, jak píše prestižní magazín The Economist, mají jen desetinovou kvótu oproti „zábavním podnikům pro dospělé“. A podobných na lidské psychologii postavených regulací je mnohem víc.

Možná stačí trocha psychologie

Nejjednodušší způsob, jak donutit lidi přesedlat na městskou dopravu, je samozřejmě zvýšit cenu za parkování, Jenomže třeba v Číně se to hemží neukázněnými řidiči nejen na parkovištích, ale i třeba na chodnících, nebo v pruzích pro cyklisty.

Mezi nápady se tak objevují třeba i loterie či povolení jen pro sudé nebo liché značky (což se uplatňuje dnes při zhoršeném smogu).

Až přijde zase krize, svěřte mi Evropu, vyzývá ekonom Richard Thaler

Jedno z nejslavnějších použití psychologie v ekonomii, neboli takzvané behaviorální ekonomie, je právě zvyšování účinnosti pokut za parkování. Nizozemští ekonomové teď přišli s trochu jiným řešením. V rámci metody pošťuchování (v anglickém originále nudge), navrhují lidem na cedulích u cesty ukazovat namísto povolené rychlosti, kolik by ušetřili koupí lístku na autobus.

To by snad mohlo zabrat i proti lásce k autu.

Autor:

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat