Vltavská přehrada Slapy patřila mezi vodní plochy, na níž se mohla různá plavidla dosud pohybovat jen nízkou rychlostí. Změnila to vyhláška ministerstva dopravy, která před čtyřmi měsíci výrazně ovlivnila klima této turistické oblasti.
Půjčovny lodí a skútrů, stejně tak i vodní lyžaři, získali – podobně jako na Orlíku či České Skalici – místo pro dobrý byznys i zábavu. Plutí po Vltavě v náležité rychlosti táhne. Jenže místní chataři či lidé toužící se po klidnější rekreaci nadšení nejsou.
ČTĚTE TAKÉ: |
A stejně jako na dalších místech v Česku připravují kvůli vyhlášce petici.
„Když jsme volali na ministerstvo dopravy, řekli nám, že nesmíme ani přeplavat na druhý břeh,“ popisuje Kateřina Havlová. S manželem už dvanáct let tráví volný čas v chatové oblasti poblíž středočeských Županovic. Plavat na druhý břeh k majestátní skále přitom bylo oblíbenou kratochvílí řady místních rekreantů.
Jde možná o detail, ale dokresluje narušení bezstarostného statu quo, který v chatové oblasti panoval. Bez rizika se lidé můžou koupat jen 25 metrů od břehu. Dále by měli vyrazit jen označení bójkou nebo s doprovodným plavidlem.
Největším problémem je samozřejmě nebezpečí srážky s motorovým člunem či skútrem. Řada plavidel se pohybuje blízko břehů. Hranice pro neomezenou jízdu je přitom stanovená na padesát metrů od pevniny.
VYJÁDŘENÍ LODNÍ ASOCIACEPetr Novotný, šéf Asociace lodního průmyslu:
|
O víkendu došlo právě při střetu člunu a plavce k tragédii na přehradě Jesenice v západních Čechách. Paradoxně v místě, kde vyhláška povoluje pouze pohyb lodí vybraných organizací - do muže narazila policejní hlídka. Ačkoliv případ s normou nesouvisí, znovu upozornil na její rizika.
„O změně vyhlášek aktuálně neuvažujeme. O problematice jsme prostřednictvím médií už několikrát informovali, cílenější osvětovou kampaň aktuálně připravujeme,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Právě na tento resort už se chataři ze Županovic obrátili.
„Máme strach o děti. Vadí nám také nadměrný hluk a vymílání břehů,“ vypočítává Kateřina Havlová. Spolu se sousedkou z chatové osady Alenou Pourovou v květnu poslaly dopis na ministerstvo dopravy. Připravují petici proti vyhlášce a nyní čekají na odpověď, zda je jejich žádost oprávněná. Pak teprve začnou sbírat podpisy. Odpověď z Prahy ale zatím nepřišla.
Radost podnikatelů a další petice
(Takřka) neomezený pohyb lodí už na Slapech před řadou let fungoval, brzy ale došlo k jeho zrušení.
Březnová vyhláška s označením 46/2015 vymezila také vodní plochy, kde se nově smějí pohybovat plavidla s výkonem motoru do 10 kW. To se týká například přehrad Lipno I, Hracholusky či Máchova jezera. Tam dosud motorová plavidla - na rozdíl od Slap či Orlíku - neměla co dělat.
Normu výrazně podporovala Asociace lodního průmyslu a také Asociace malých a středních podnikatelů (ASMP).
„Pro menší podnikatele je to velká příležitost zejména v pohostinství, provozování kempů, půjčoven kol, lodí a podobně. Mnozí z nich budou budovat malá přístaviště s příslušným servisem. Velká příležitost je to ale i pro malé obce, které jsou v těsné blízkosti řek a kde dnes chybí turistický ruch,“ uvedl už na jaře předseda AMSP Karel Havlíček.
Proti vyhlášce už vzniklo několik petic. Jeden z protestů se váže k Brněnské přehradě. Další se nazývá Vraťte nám noční kotvení, která vyhlášce vyčítá, že majitelům lodí zakázala libovolné kotvení u břehů vodních ploch. „Parkovat“ smějí jen na vyhrazených místech.