Obleva sice ovlivnila i spodní vody, monitoring ale podle Rýdla žádné nestability neukázal. „V horizontu více než týden zpátky ta stavba je naprosto stabilní. Není jediný ukazatel, který by ukazoval, že ta voda něco dělá. Naměřené hodnoty zcela odpovídají činnostem, které tam probíhají. Mostní opěry, pilíř i sypané těleso je zcela v klidu,“ řekl Rýdl.
Stavaři stále pracují na zabezpečení definitivní stability, kterou má zajistit mimo jiné více než 120 pilotů. „Už jich tam většina je, budou se ještě provazovat mezi sebou. A s finále počkáme na lepší počasí. Budeme dělat ještě injektáž pod klíčové body založení té stavby jako takové,“ doplnil Rýdl.
Na základě doporučení rady monitoringu zatím zůstane provoz sveden do jednoho dálničního pruhu. Mimo jiné i proto, aby poslední, citlivé práce, stavaři dokončili v době, kdy bude stavba zcela v klidu. „Úvahy o zprovoznění jsou zhruba ještě dva měsíce. I poté stejně bude rychlost snížena, protože ze zákona je rychlost v tunelech 80 kilometrů v hodině. A už na prackovické estakádě bude postupné snižování rychlosti,“ dodal Rýdl.
K omezení provozu ŘSD přistoupilo na základě doporučení odborníků těsně před otevřením posledního úseku, když měření ukázalo lokální posuny v podloží pravého jízdního pruhu. Doprava je do jednoho dálničního pruhu svedená asi na dvoukilometrovém úseku.
Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala loni v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.
Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 v délce asi 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.