Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Číňany zaujala česká odpadková tramvaj. Huawei se chce podílet na jejím vývoji

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Čínský gigant Huawei minulý týden ohlásil, že v Česku hodlá investovat více než osm miliard korun. A že ho zajímají vize takzvaných chytrých měst. Podle informací serveru Lidovky.cz se rýsuje konkrétní projekt, do nějž se tato technologická firma chystá aktivně zapojit. Jde o vývoj nákladní tramvaje, která dosud nemá v zemi obdoby.

Na vývoji cargo tramvaje se má podílet i čínská firma Huawei. Takto s nadsázkou si spolupráci s Pražskými službami a dopravním podnikem představuje kreslíř LN Richard Cortés. foto: Richard Cortés, Lidové noviny

Na ideu speciálního vozu, který by v Praze v noci svážela odpad, upozornily Lidovky.cz minulý týden. Nyní se zdá, že nejde jen o sci-fi pohádku ale o projekt, který zajímá jednoho z největších výrobců mobilů či tabletů na světě. Česká metropole by se měla stát jakousi laboratoří, v níž dojde k ověření tohoto vozu ve skutečném provozu.

Na zájmu firmy Huawei o vývoj cargo tramvaje se shodlo několik na sobě nezávislých zdrojů. Má jít o spolupráci čínského výrobce, Pražských služeb a metropolitního dopravního podniku. Pokud vše klapne, stvrdí jej všechny strany příští týden v memorandu, které by měly údajně podepsat na konferenci Huawei Eco-Connect, která se koná 30. a 31. května na pražském Žofíně.

Praha sní o odpadkové tramvaji. V noci by svážela smetí do spalovny

Oficiálně žádná ze stran tuto zprávu zatím nepotvrdila. Zapadá však do logiky strategie, kterou Huawei pro Česko vyhlásil. I zájmu Prahy rozvíjet se jako takzvané chytré město řízené moderními technologiemi a protkané ekologickou dopravou.

Ambiciózní firma, která je v naší zemi mimo jiné třetím největším dodavatelem mobilních telefonů, také ohlásila, že hodlá prohloubit partnerství s českým státem – v klíčových technologických programech, jako je širokopásmové připojení k internetu nebo chytrá a bezpečná města. Nyní se nabízí spojení s nákladní tramvají. Závazek investovat v Česku 8,6 miliardy korun v horizontu pěti let potvrdil při setkání s Milošem Zemanem šéf společnosti Huawei Kuo Pching.

„Společnost Huawei je přední světový dodavatel ICT řešení pro chytrá města a v současnosti připravuje celou řadu řešení v mnoha světových metropolích. Praha není výjimkou. Až do dokončení přípravných prací společnost Huawei však nekomentuje žádné lokální aktivity,“ reagoval mluvčí firmy Huawei v Česku Karel Taschner.

Cargo tramvaj je inovátorský projekt, protože v Praze se ani v historickém kontextu nákladní tramvaje příliš nepohybovaly.

Opravená mazací tramvaj s vánoční výzdobou.
Vize kreslíře Richarda Cortése, jak by mohla v budoucnu vypadat cargo tramvaj,...

Za 1. světové války jezdily ulicemi sanitní či pohřební vozy - ty však experti nechápou jako nákladní, ale jako osobní tramvaje se zvláštním užíváním. V 70. letech minulého století utichl i provoz vozů Vrchní stavby, které sloužily opravářům kolejí.

Jednou z výjimek je takzvaná mazací tramvaj, která pečuje o kolejnice a mimo jiné tlumí jejich hlučnost a opotřebení. Zároveň má mezi dopravními nadšenci tisíce fanoušků.

Huawei plánuje v Česku utratit víc než 8 miliard. Chce i spolupracovat se státem

Odpadková tramvaj by pravděpodobně měla podvozek a elektrovýzbroj z některého stávajícího vozu, na nějž se připevní kontejner. Jednou z variant využití by byl převoz naplněných odpadových nádob, které by se na vybraných místech přeložily z aut na speciální vůz. Následně by odpadky putovaly do spalovny v pražských Malešicích, kam je ale nutné nejprve postavit kolejovou přeložku.

„Ten projekt se mi líbí a podporuji ho. Využití moderních technologií takovýmto způsobem navíc skvěle zapadá do našeho konceptu chytré Prahy. Dopravní podnik a ČVUT teď musí prozkoumat, co by realizace obnášela a jaké jsou s ní spojené náklady,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský už dříve zdůraznil, že projekt vzešel z vizionářských diskuzí s Pražskými službami a zatím se nachází spíše v rovině úvah.

„Považuji však myšlenku za rozumnou - ve chvíli, kdy město i dopravní podnik řeší plán udržitelné mobility v metropoli. Svoz odpadu nyní zajišťují stejně jako veškeré zásobování města v podstatě výhradně nákladní auta,“ řekl Šurovský.

Autor:

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™
SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™

Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte krabici plnou pokračovacího kojeneckého mléka Nutrilon 2 Profutura CESARBIOTIK™. Zbrusu nová receptura...

Mohlo by vás zajímat