Terminál se měl stavět již loni. Stavební firmy ale nabízely cenu okolo 400 milionů korun, což bylo výrazně nad možnostmi letiště. Akcionáři (město a kraj) společnosti East Bohemian Airport (EBA) investici podporují. Zlevnit se má na 300 milionů korun, součástí je příjezdová komunikace k terminálu.
Na ruzyňské letiště povede železnice. Ministerstvo schválilo podobu spojení |
„Navržený terminál je moderní, funkční a umožní nám v budoucnu v případě potřeby další rozšíření pro činnosti, které dnes chybí. Třeba cargo dopravu a podobně,“ řekla ředitelka firmy EBA Helana Šmejkalová.
Letiště zaznamenává od loňska velký propad zájmu ruské klientely. Stále trvá krize na Ukrajině, devalvace rublu a hlavní ruský dopravce přesunul své lety do Prahy.
Klíčová investice
Podle předsedy představenstva společnosti EBA Pavla Svobody je nový terminál klíčovou investicí, která má pardubickému letišti pomoci. Má se stavět podle původního návrhu společnosti AGA, který je už přepracovaný, aby nepřekročil plánovanou částku. Optimistický výhled zahájení stavby je na jaře příštího roku. Výběrové řízení může trvat tři až čtyři měsíce, dodal Svoboda.
Nález munice dopoledne zastavil provoz starého ruzyňského letiště |
„Velké i malé letecké společnosti nám sdělují, že jim nemáme co nabídnout. V třetím tisíciletí je náš starý terminál demode. Nový je nutný, abychom vůbec udrželi letiště v provozu,“ řekl Svoboda.
Pardubické letiště zaznamenalo loni pětinový úbytek ruských pasažérů, kteří tvoří jeho hlavní klientelu. Předloni letiště přepravilo více než 184.000 lidí, loni klesl jejich počet přibližně na 150.000. Letos odbaví nejspíš okolo 60.000 až 70.000 cestujících.
Společnost EBA letos možná vykáže ztrátu deset milionů korun. Loni i předloni byla firma zisková. Za minimální počet pasažérů nutných pro ekonomické přežití letiště považuje 80.000 až 100.000 lidí ročně, podotkl Svoboda.