Těsně před Štědrým dnem, 23. prosince, se ve Věstníku veřejných zakázek objevilo předběžné oznámení o zakázce „Výkon funkce projektového manažera pro realizaci projektu výkonového zpoplatnění komunikací v ČR“.
Vítěz tendru, jehož odhadovaná hodnota je podle úředníků 130 milionů korun, se bude mimo jiné podílet na přípravě hledání dodavatele mýtného systému. Tedy následovníka firmy Kapsch, jež postavila brány na dálnicích a teď pro stát vybírá – za provizi – peníze.
Soutěž na projektového manažera začne zřejmě 20. ledna, již nyní však budí řadu spekulací. Deník MF DNES upozornil na to, že ministerstvo dopravy určilo administrátorem tohoto tendru společnost Veřejné zakázky s. r. o.
Ta už před lety řídila první soutěž na mýto, kterou vyhrál Kapsch. Ministerstvo si přitom v posledních letech organizovalo tendry samo. Veřejné zakázky s. r. o. se do služeb Žákova úřadu vrací po pěti letech. A to bez soutěže.
Výběr administrátora zakázky ale není jedinou záležitostí budící rozpaky. Projektový manažer má sice nulový vliv na rozhodování o podobě mýtného systému po roce 2016, ve skutečnosti jej ale dokáže dost podstatně ovlivnit. Bude totiž připravovat zadávací dokumentaci.
ČTĚTE TAKÉ: |
„Může jít o maličkosti, které do podmínek zakomponuje. Například stanoví, že dodavatel musí mít k dispozici sto manažerů, kteří mají třicetileté zkušenosti s mýtným systémem. Bude ministerstvu dodávat nejrůznější k vazi studie, které budou favorizovat určitou firmu. Ostatním potenciálním soutěžícím může znepříjemňovat život,“ řekl LN zdroj dobře obeznámený s problematikou.
Paradoxní je, že Česko hledá dodavatele mýta, aniž by vědělo, kde jej chce vybírat. Koncepce Žákova úřadu je mírně řečeno neurčitá.