I velkým producentům už totiž došlo, že roky neměněná nudná piva zákazníky houfně odrazují a ženou je ke konkurenci těch menších, ale dravějších.
Každoroční dvouciferný nárůst počtu minipivovarů, výrazná marketingová kampaň pivovarů, jako jsou Svijany, humpolecký Bernard, moravské PMS nebo Pivovary Lobkowicz, uškodila nejvíc právě Prazdroji. Respektive hlavně značce Gambrinus.
„V současné době už je u nás jen málo piv, která by byla vyloženě špatná. Velcí ale trochu zaspali dobu v pestrosti nabídky a kvalitě. Teď to dohánějí,“ pronáší na adresu pivovarnických gigantů sládek a majitel minipivovaru Joe’s Garage Beer Josef Krýsl.
ČTĚTE TAKÉ: |
Záchranná akce na oživení Gambrinusu už trvá nějaký pátek, „vývojáři“ z Prazdroje takřka nespí a na novinkách posledních let je zlepšení v nabídce znát. Předchozí úpadek se však napravuje jen pomalu.
Od roku 2007, kdy produkce všech tří pivovarů Prazdroje v Česku dosáhla vrcholu devíti milionů hektolitrů, šest let celý výstav padal dolů. A o hodně.
Do roku 2013 o bezmála 1,5 milionu hektolitrů. To je současná celoroční produkce čtyřky tuzemského pivovarnického trhu Budějovického Budvaru.
Jako kdyby Škoda dělala jen Felicii
S Gambrinusem je to stejné, jako kdyby mladoboleslavská Škodovka od devadesátých let až dodnes vyráběla bez větších investic pouze Felicii, protože se svého času ukázala jako nejprodávanější a možná i nejoblíbenější zdejší auto. Mezitím by valná část řidičů přešla na modernější vozy konkurentů.
Prazdroj ovládá zhruba 48 procent domácí produkce piva, ale dost možná už neplatí, že každé čtvrté v Česku prodané pivo je Gambrinus. Inovace, do kterých se Prazdroj v posledních letech pustil, zřejmě zabírají. Loni výstav celé skupiny po dlouhé době neklesl, ale zvýšil se – meziročně o 2,5 procenta.
„Největší radost máme ze znovunastartování zájmu o čepované pivo. Naše aktivity podpory pohostinství, návštěvnosti restaurací,spolupráce s jejich provozovateli, inovace i cenová strategie jednoznačně vycházejí,“ říká šéf Prazdroje Paolo Lanzarotti.
Podobně jako jiné pivovary, tak i Plzeňští vsadili na nefiltrovaná nebo nepasterizovaná piva – právě nepasterizovaný Gambrinus je dnes poměrně zdařilou inovací, která původní desítku vytlačuje z hospod.
Stejně úspěšně si ale vedou v této kategorii i piva konkurentů. Od těch nejmenších průmyslových typu březnického Herolda přes středně velké, jako je Bernard, po dvojku trhu Staropramen.
Rekord státního pivovaru: Budvar loni prodal nejvíce piva v historii |
Výrobcům naopak nevyšly plány a naděje na postupné rozšíření prodeje pivních limonád – radlerů, tedy směsí piva s ovocnou šťávou. Češi se do nich pustili v roce 2012 ve velkém, marketingové plány pivovarů počítaly s dalším rozvojem, ale zájem lidí opadl stejně prudce jako krátce předtím vyrostl.
Pivní limonády Čechy zkrátka nenadchly. O to víc se pivovary snaží nyní v kategorii ciderů, zkvašených jablečných a ovocných moštů, které s pivem nemají nic společného, ale pomáhají vylepšit celkovou bilanci prodejů.
Cidery už mají v nabídce všechny největší pivovary, pro letošek s touto nabídkou přišla jako poslední i skupina Heineken. Prazdroj si i v téhle kategorii vede na prvním místě. Rok 2015 tak má být v Česku rokem ciderů. Je však otázka, zda jejich odbyt po čase neklesne jako v případě pivních limonád.