Ve čtvrtek a pátek proto začali být vidět na více frekventovaných zastávkách informátoři, kteří rozdávali letáky. Další u tramvají přibudou v neděli, kdy změny propuknou naplno. Vyhledat radu budou moci cestující také první školní den – 1. září – a první pondělí po prázdninách – 5. září.
„Informátoři budou stát asi na 40 místech, která jsou v pražské dopravě klíčová,“ říká mluvčí organizátora pražské dopravy – společnosti Ropid Filip Drápal. Jde například o Strossmayerovo náměstí, Hradčanskou, Masarykovo nádraží nebo I. P. Pavlova. Na všech zmíněných zastávkách mohou být cestující překvapeni. I tady budou po kolejích přijíždět jiná čísla než obvykle.
Praha definitivně schválila srpnové změny tramvajových linek |
Trasy si mohou Pražané a návštěvníci metropole prohlédnout na webových stránkách www.tramvaje2016.cz, kde je interaktivní mapa, kde jsou všechny tramvajové linky i s jejich intervaly.
„Většina dotazů ke změnám přišla už v červnu, teď se lidé ptají spíš na konkrétní jízdní řády. Další samozřejmě čekáme, až změny začnou platit,“ míní Drápal.
Výrazných úprav se dočká například tramvaj číslo 5, která nově nebude odbočovat z Hlavního nádraží na Masarykovo nádraží, ale bude pokračovat rovně na Václavské náměstí a dál přes Myslíkovu na Anděl. Podobně výrazné změny zaznamená také linka 6 nebo 14. Drobnější úpravy pak čekají například linku 25, která „jen“ prodlouží svoji trasu z Vypichu na Bílou Horu.
Lidé si také začnou zvykat na tři zcela nové linky. Do ulic se vrátí tramvaj s číslem 2. Ta bude jezdit z Petřin přes Hradčanskou a Národní divadlo na Nádraží Braník. Nová bude i linka 15. Ta částečně nahradí trasu tramvaje 5. Propojí například Žižkov s Malostranskou. A posledním nováčkem je linka číslo 21, která pojede z Modřan přes Výtoň na Anděl.
Nové přímé spoje
Revoluce v tramvajové dopravě reaguje na dlouhodobé požadavky městských částí, které požadovaly přímá spojení tam, kde dosud chyběla. Reaguje ale také například na otevření čtyř nových stanic na zelené lince metra, které se otevřely loni v dubnu. Právě poblíž nich cestující v tramvajích ubyli. Více frekventovaná místa, kde jezdily soupravy přeplněné, by naopak měla posílit.
Původně Ropid pracoval se třemi možnými plány. Nakonec vznikl ještě jeden, který reagoval na připomínky městských částí. Organizátor dopravy navíc udělal i průzkum mezi cestujícími. Z ankety mezi nimi vzešlo několik tisícovek připomínek.
Změny vyjdou pražský dopravní podnik na 130 milionů korun ročně, náklady na provoz se pohybují okolo 3,4 miliardy korun.
Svoje trasy by měly změnit i autobusy. Jak, by mělo být jasné na konci srpna. Finální návrh změn poté bude muset ještě odsouhlasit rada města. Podle Drápala by se měly týkat především východní části Prahy.
Po čtyřech letech jinak
Obrovské změny v hromadné dopravě Praha naposledy udělala v roce 2012. Měnily se jízdní řády u tramvají i autobusů.
Tehdy se kvůli nim snesla vlna kritiky, a to jak od lidí, tak i od městských částí. Nešťastní cestující tenkrát zasypávali dopravní podnik stížnostmi. Právě chyby z roku 2012 Ropid nechtěl opakovat a v únoru spustil již zmíněnou anketu mezi pražskými cestujícími.