Zbrojní obchod desetiletí? Penta prodala Aero Vodochody maďarskému podnikateli a Omnipolu![]() |
Výměna v pozici jedničky společnosti souvisí s nedávným nákupem Aera od slovenské finanční skupiny Penta. Nově firmu vlastní z 51 procent maďarský vlivný podnikatel András Tombor. Zbytek kontroluje Omnipol.
„Při nedávné akvizici Aero Vodochody jsme avizovali převzetí manažerského vedení Omnipolem a jelikož nechceme zůstat u prázdných proklamací, vracíme Aero do českých rukou. Viktor je zkušený lídr a strůjce globálního úspěchu pardubické Ery,“ potvrdila pro Lidovky.cz změnu Marika Přinosilová, ředitelka pro marketing a komunikaci Omnipolu.
Sotona posledních osm let řídil společnost Era, která patří do skupiny Omnipol ovládané rodinou zbrojaře Richarda Hávy. Sotona je předsedou představenstva Ery. Společnost nedávno uspěla v armádní zakázce na pořízení dvou kompletů pasivních sledovacích systémů Vera NG za 1,5 miliardy. Právě Sotona počátkem roku popisoval všechny detaily zakázky společně s představiteli ministerstva obrany veřejnosti. Obrana tehdy čelila kritice za údajně předražený nákup. To se ale nepotvrdilo.
„Byl jsem u toho, když Omnipol tradiční českou firmu Era zachránil. Jsem proto přesvědčený, že Aero ještě nemá nejlepší léta za sebou. Naopak věřím, že i když nás čeká spousta práce, před Aerem se otevírá skvělá budoucnost na čele s letounem L-39NG,“ uvedl Sotona ve vyjádření, které Lidovky.cz získaly.
Fakticky by mělo ke jmenování do funkce v Aero Vodochody dojít v horizontu několika měsíců. Čeká se na právní úkony, které souvisí s převodem vlastnické struktury Aera na maďarského vlastníka a Omnipol. Podle informací redakce Sotonu v pozici jedničky Ery nahradí jeho dosavadní zástupce Ondřej Chlost, který zastává pozici obchodního ředitele.
Sotona pochází původně z letecké branže. Vystudoval Letecký ústav Vysokého učení technického v Brně a ekonomii na univerzitě v britském Sheffieldu. Manažerské zkušenosti získával během působení v ČSA.
Aero Vodochody je jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě se v posledních letech propadl do ekonomické ztráty. Specializuje se na výrobu a servis cvičných vojenských letounů. Předloni společnost vyvinula nový podzvukový cvičný stroj L-39 NG. Čeká se na jeho certifikaci a na prvního zákazníka.