Na otázku, jestli možné chybějící peníze poskytne město, odpověděl ve středečním rozhovoru pro Lidovky.cz radní Dolínek záporně. „Ne, to musí dopravní podnik zvládnou ze svých vnitřních peněz na chod. (...) Musíme tam ty peníze prostě najít.“
Dopravní podnik (DP) však s jeho vyjádřením nesouhlasí. „Co se týče případného propadu příjmů, tak podle zákona musí dopravní podnik dostat peníze od toho, kdo slevu nařídí,“ uvedl pro Lidovky.cz tiskový mluvčí DP Jiří Štábl.
ČTĚTE TAKÉ: |
Za pravdu mu dává i Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID, která má na starosti mimo jiné finanční záležitosti celé Pražské integrované dopravy. „Rozdíl mezi příjmy a náklady doplácí Dopravnímu podniku hlavní město Praha na základě smlouvy koordinované ROPIDem. Pokud bude nějaká ztráta z tržeb, tak se to bude muset doplatit z rozpočtu hlavního města.“
Půl miliardy z rozpočtu?
Podpora MHD v jiných městech
|
Odcházející pražský radní Jiří Pařízek i šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš se shodují, že podle propočtů by mohla ztráta dosáhnout až půl miliardy ročně. Budoucí radní Petr Štěpánek z Trojkoalice však odhaduje ztrátu maximálně na 160 milionů.
Dolínek tvrdí, že by nárůst cestujících v MHD mohl ulevit přetížené automobilové dopravě v Praze. Podle Drápala je to však spekulativní. „Nezáleží jen na ceně jízdného, ale například i na podílu lidí, kteří MHD využívají, dopravních omezeních a tak dále. Faktorů je tolik, že poskládat z nich nějaký odhad je téměř nemožné,“ řekl.
Ve Vídni se například po zavedení rozsáhlých slev zvýšil počet cestujících až o 100 000. Pokud něco podobného nastane i v Praze a někde kvůli výraznému nárůstu cestujících nebudou nebudou stačit současné kapacity MHD, bude třeba je navýšit. „Ale to bude samozřejmě znamenat další náklady navíc,“ dodává Drápal.