Studie Vision E je prvním čistě elektrickým konceptem v historii značky a má dát nahlédnout do nepříliš vzdálené budoucnosti. Tak tomu ostatně u škodováckých konceptů bývá, většinou od nich není k sériovému vozu příliš daleko. Ačkoli se tím Škoda v tiskových materiálech nijak nechlubí, Vision E pochopitelně pochází z pera designéra Jozefa Kabaně, který značku možná trochu nečekaně zkraje letošního roku opustil. Má tedy onen pro Škodovky tak typický „krystalický“ design, ve kterém hrají velkou roli světlomety a celková hra se světlem.
Studie rozvíjí současný designový styl škodovky dalším směrem – jednak opět ukazuje nové světelné prvky a například se na zádi definitivně zbavila odkazu na písmeno C, které bylo zabudováváno do grafiky světel od dob první novodobé Octavie. Zároveň jde o nové pojetí vozu, Vision E je totiž crossover, pro který je asi nejvýstižnější označení kupé-SUV. Karoserie s vyšší stavbou má totiž hodně splývavou záď a auto namísto praktičnosti, na kterou klade důraz třeba Kodiaq, akcentuje dynamický design a styl.
Jaká kombinace nakonec z Vision E přejde do sériové výroby, to zatím není jisté. Ono kupé-SUV pojetí by se mělo objevit již brzy na trhu v Číně a podle zájmu na dalších trzích a podle reakcí na studii bude nejspíš automobilka řešit i jeho dostupnost na evropském trhu. Komplikací jsou v tomto případě výrobní kapacity, kterých se jednoduše Škodě nedostává. Uvidíme, co škodováci vymyslí.
Líbí se vám nová Škoda Vision E?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 25. dubna 2017. Anketa je uzavřena.
Pokud se Vision E přetaví v sériové auto i v Evropě, asi nepůjde jen o elektromobil. A to navzdory tomu, že studie stojí na elektrifikované platformě koncernu nazvané MEB (běžné modely Škody používají MQB) a že elektromobilitu u Vision E Škoda velmi zdůrazňuje. Stejný kabát by ale nemělo být složité naroubovat i na MQB platformu, ostatně, MEB ještě není připravena pro sériovou výrobu, takže příchod aut postavených na čistě elektrické architektuře koncernu bude ještě chvíli trvat.
Automobilce Škoda se daří, v podstatě nestíhá svá auta vyrábět. To ale může ovlivnit modelovou politiku značky. |
Každopádně Škoda tvrdí, že do roku 2025 bude mít v nabídce krom plug-in hybridů i pět čistě elektrických modelů a studie Vision E ukazuje, jak by mohla vypadat technika nejšpičkovějších z nich.
Auto s délkou 4 688 mm (šířka 1 924 a výška 1 591 mm) odpovídá velikostně modelu Kodiaq, jen je proti němu rozkročenější a přikrčenější. Pod tento mohutně působící kabát putuje technika s úctyhodnými výkony. Dvojice elektromotorů, která zajišťuje pohon všech kol, má dohromady výkon 225 kW, což by mělo vozu dodávat velmi dynamické zrychlení. Maximální rychlost, jak už tomu u elektromobilů bývá, je trochu omezenější, ale i 180 km/h je jistě dostačující hodnota. Zaujme hlavně proklamovaný dojezd 500 kilometrů, kterého auto dosahuje i díky moderním li-ion akumulátorům a chytré rekuperaci energie. Škoda studii vybavila i indukčním nabíjením a v rychlonabíjecím režimu se elektromobil na 80 % své kapacity dobije za pouhých 30 minut.
Krom elektrického pohonu také Škoda zdůrazňuje, že Vison E je vybaven prvky autonomního řízení, zatím ve stupni 3, kdy by tedy vůz měl umět samostatně jezdit po dálnicích a podobných trasách. A velkým tématem je také celková digitalizace, včetně vylepšení palubního systému. U toho je konektivita samozřejmostí.