Zaměstnanec Škody ukradl airbagy a volanty z luxusních aut za víc než 400 tisíc |
Nová silnice má spojit průmyslovou zónu se sídlištěm na severovýchodě hlavního města Sofie a stane se tak alternativou k nově vybudované dálnici.
Jde o hodně. Škoda hledá lokalitu, kde bude vyrábět 300 tisíc, výhledově až 350 tisíc aut ročně. Očekává se, že hodnota produkce bude šest až sedm miliard eur a závod bude dosahovat čistého zisku kolem 700 milionů eur. Továrna údajně zaměstná až pět tisíc lidí. Podle bulharských médií může celkově vzniknout až sedm tisíc pracovních míst. Peníze investované do pobídek a infrastruktury se tak mohou rychle vrátit.
Česko podobným způsobem – pobídkami i slíbenou výstavbou silnic – přilákalo například korejskou společnost Hyundai, v poslední době pak korejského výrobce pneumatik Nexen, který tento týden zahájil výrobu nedaleko Žatce.
Bitva na Balkáně
V případě Bulharska nezůstává jen u silnic. Vláda Škodě slibuje i prodloužení linky metra. Z nového závodu by tak bylo přímé spojení nejen do centra Sofie, ale i na tamní letiště. Zlepšit se má i napojení na železnici.
Bulharsko nabízí pro výstavbu továrny lokalitu v těsné blízkosti dálničního okruhu a nově budované dálnice směrem k srbské hranici a dále do Česka. Bulharský týdeník Monitor zmiňuje i zvažovaný dopravní terminál.
Monitor se odvolává na zdroj z bulharské vlády, podle kterého se Škoda rozhoduje už jen mezi Bulharskem a Tureckem. Totéž psala v dubnu i německá agentura DPA. Tisková oddělení koncernu Volkswagen i Škody Auto ale dál hovoří o neurčených čtyřech lokalitách, s tím, že k redukci na dvě zatím nedošlo. Pravděpodobně jde o Bulharsko, Turecko, Srbsko a Rumunsko, srbská média ale zmínila i Severní Makedonii.
Budou se škodovky vyrábět i ve východní Evropě? Nový závod by mohl být v Bulharsku nebo Turecku, píše list |
Srbové proto nezůstávají v plánování pozadu. Avizovali záměr vybudovat metro desítky kilometrů severně od Bělehradu, do zóny, kde by mohl nový závod Škody vzniknout. Ovšem stejně jako v Bulharsku se v Srbsku hovoří i o dalších lokalitách. Škoda požaduje poměrně velkou plochu 400 hektarů s dobrým napojením na dálnice.
Britský magazín Autocar po setkání s šéfem Škody Bernhardem Maierem napsal, že se zvažuje i nový závod přímo v Česku. Tuto variantu ale automobilka už dříve vyloučila.
Rozhodne se v listopadu
Mezi odboráři koncernu se ovšem také začalo debatovat o tom, zda má smysl stavět závod a zda nestačí navýšit kapacitu ve stávajících lokalitách. Rostou totiž obavy z propouštění kvůli nastupujícím, výrobně jednodušším elektromobilům.
Výběr se měl posunout na dozorčí radě koncernu Volkswagen hned po Velikonocích, nyní se očekává, že k jednání dojde v polovině května. Definitivní rozhodnutí má padnout v listopadu.
Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh deset elektromobilů, bude se jednat o třetinu nových modelů |
Srbský deník Večernje novosti zmiňuje, že vedle města Indžija mezi Bělehradem a Novým Sadem se uvažuje i o Jagodině. Naopak z výběru vypadlo dříve uvažované okolí města Kragujevac, kde nyní vyrábí Fiat. Bulhaři zase vedle předměstí Sofie hovoří i o Plovdivu.
V Rumunsku se závod podle tamních médií zvažoval ve městě Jasy poblíž hranice s Moldávií. O lokalitách v Turecku bližší informace nejsou.
Bulharská média už dříve uvedla, že jejich země má náskok díky nižším výrobním nákladům. Rozdíl proti Turecku je údajně 600 eur na jedno vyrobené auto.
Turecký svaz automobilového průmyslu ale upozorňuje, že Turecko je pro koncern Volkswagen velký trh a to může být dostatečná motivace mít v zemi i výrobní závod. Turecká média pak také připomínají, že německá kancléřka Angela Merkelová při setkání s#tureckým prezidentem Recepem Tayyipem Erdoganem slíbila, že investice německých firem v Turecku podpoří.