ŘSD v pondělí odstoupilo od smlouvy se současnými zhotoviteli oprav 14kilometrového úseku. Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. O den později oznámila odstoupení od smlouvy za stavební sdružení také firma Geosan, podle níž se na stavbě během několika posledních měsíců objevily skryté překážky, a práce tak nabraly zpoždění.
Firmy, jež opravovaly D1 u Humpolce, odstoupily od smlouvy s ŘSD |
V současnosti se pracuje na zprovoznění úseku - firmy Gefab a Kaska, které si pro tento účel silničáři najali za zhruba dva miliony korun, posunují s technikou betonová svodidla kvůli rozšíření dálnice. Ta je v současnosti zúžena do jednoho jízdního pruhu.
ŘSD by úsek mělo převzít na začátku roku. Následně na něm musí podle Rýdla zjistit detailní stav dálnice. Na základě toho pak ředitelství sestaví zadání pro soutěž na nového zhotovitele. „Pro nové výběrové řízení nemůžeme použít to samé zadání, jako před začátkem modernizace. Situace na úseku se změnila,“ uvedl mluvčí.
Dozvuk obřího kolapsu D1. Problémový úsek se okamžitě rozšíří, oznámil Ťok |
Za nejdříve možný termín, kdy by stavba mohla na úseku znovu začít, označil Rýdl červen 2019. Upozornil však, že tento termín je možný pouze za předpokladu bezproblémového průběhu výběrového řízení, tedy například bez odvolání neúspěšných uchazečů.
Jak moc se opravy zpozdí proti původnímu harmonogramu ŘSD odhadovat nechce, podle Rýdla se detailní plán dalších prací vytvoří až v rámci soutěže. Výběr vítěze by totiž vedle ceny a záruky na stavbu měl ovlivnit i zvolený způsob opravy a termín jejího dokončení. Až poté tak bude možné uvést termín dokončení prací.
Firma měla za 1,75 miliardy opravit úsek dálnice D1. Žádný dělník na místě nepracoval |
Rýdl také odmítl, že by bylo výhodnější nechat dostavět úsek současného zhotovitele. „To konsorcium se rozpadlo a nefungovalo. Práce vůbec nepostupovaly a kdoví, kdy by byly hotovy,“ řekl a připomněl, že přes výzvu státu nebyl během uplynulého víkendu na úseku žádný dělník.
Opravy v tomto úseku dálnice nabraly zpoždění a neskončily před zimou, jak měly. Auta tam jezdí ve zúžených jízdních pruzích. V minulém týdnu se po sněžení na D1 vytvořily kolony měřící desítky kilometrů.
Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly letos v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy.