Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Spojení obrů. Značku AVG zachováme, ale stáhneme ji z burzy, říká šéf Avastu

Slovensko

  12:10
PRAHA - Kybernetická bezpečnost je stále hodně lokální, hrozby jsou však celosvětové. Spojení Avastu s AVG a vytvoření globálního hráče, kterých stále moc není, je proto logické. „Nikdo jiný nepřipadal v úvahu. AVG má jako jediné stejný byznysmodel,“ říká k akvizici ředitel Avastu Vincent Steckler.

Generální ředitel antivirové společnosti Avast Vincent Steckler. foto:  Dan Materna, MAFRA

LN: Jak dlouho jste akvizici plánovali a domlouvali?

Jsem v Avastu osm let a za tu dobu už proběhlo pět nebo šest vážných jednání na toto téma, ať už iniciovaných námi nebo AVG. Je proto těžké říci, kdy to začalo. Poslední jednání, která vyústila v oznámenou akvizici, jsme začali před sedmi týdny. Šlo to takhle rychle, protože se dobře známe a shodli jsme se na tom, že nás čeká lepší budoucnost, když se spojíme, než kdybychom zůstali samostatní.

LN: Co vás motivovalo ke spojení?

Velký antivirový obchod: pražský Avast koupí původem brněnský AVG

Abychom měli větší zásah. Průmysl dospívá a to se vyznačuje tím, že se trh konsoliduje. Kyberbezpečnostní byznys byla doposud hodně lokální. Eset na Slovensku, Kaspersky Lab v Rusku a východní Evropě, Panda ve španělsky mluvících zemích a další. Bezpečnost je ale dnes velice komplexní a skutečně celosvětových hráčů tu moc není. Stejně jako už to dávno není jen o počítačích, ale o různých typech zařízení.

LN: Je to tedy pokus, jak dostat Avast do mobilů?

Je to jeden z důvodů. V osobních počítačích má Avast dvakrát tolik uživatelů co AVG. V mobilních zařízeních má ale AVG dva byznysy. Jednak ochranu koncových zařízení, což děláme i my, ale AVG má o polovinu více uživatelů. Zároveň díky akvizici Location Labs prodávají řešení přímo mobilním operátorům. Rovněž jsou úspěšnější v segmentu malých a středních firem, takže je to pro nás vstupenka do světa firemních řešení. My jim zase pomůžeme s naší obrovskou základnou uživatelů a mnohem lepší úrovní ziskovosti.

LN: Zůstane značka AVG?

Rozhodně. Jde o silnou značku. Když se podíváme na tři globálně nejsilnější značky v oblasti bezpečnosti, pak je to podle zákazníků Avast, Norton/Symantec a AVG. Stáhneme ale AVG z burzy.

LN: Jste bráni jako rivalové. Budete se nadále lišit? Například podle cílové skupiny zákazníků?

Nebyli jsme nepřátelé. Samozřejmě, nesdíleli jsme spolu zdrojové kódy, ale setkávali jsme se, bavili se spolu a radili. Budeme jako automobilové koncerny. Jedna firma, více značek. Na budoucí strategii právě pracujeme. Jsou trhy, kde dominuje Avast, například v Brazílii. Je proto možné, že někde budeme působit pod jednou značkou. Jsou ale trhy, kde budeme vystupovat jako dvě značky.

GLOBÁLNÍ OCHRÁNCI INTERNETU Z ČESKA

1,3 miliardy dolarů (zhruba 32 mld. korun) dá Avast, menší z obou společností, za AVG. V přepočtu na akcii jde o 25 dolarů, což je o 33 % více než závěrečná cena na newyorské burze v předvečer oznámení dohody.

■ AVG bude nadále existovat jako samostatná značka, nebude už ale obchodováno na burze.

AVAST

■ Družstvo, jež bylo předchůdcem firmy, vzniklo v roce 1988.

■ V roce 2014 společnost
zvýšila výnosy o polovinu
na 217 milionů dolarů (asi 5,5 miliardy korun). Provozní zisk EBITDA přesáhl 154 milionů dolarů.

AVG TECHNOLOGIES

■ Firma vznikla v roce 1991 v Brně, nyní sídlí v Amsterdamu.

■ Od roku 2012 působí také na burze NYSE v New Yorku.

■ V roce 2014 firmě klesl zisk téměř na polovinu –
na 173 milionů korun. Tržby pak klesly o osm procent na 1,88 miliardy korun.

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...