Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Spor Big Brother vs. VyVolení vyřešila Prima mimosoudně

Média

  9:54
PRAHA - Ještě čtyři roky po tom, co proběhl na obrazovkách zdejších komerčních televizí, odehrává se souboj dvou reality show VyVolení a Big Brother. Pražský Městský soud měl v pátek řešit, zda je první jmenovaná kopií té druhé, starší.

Ilustrační foto. foto: Reprofoto

Soudní při vyvolal nizozemský producent, společnost Endemol, která vyvinula formát kontejnerové reality show Big Brother, spočívající v tom, že diváci sledují život skupiny lidí v uzavřeném domě a pak svými hlasy rozhodují, kdo ze hry vypadne. Tento formát pro podzimní program roku 2005 zakoupila televize Nova.

Konkurenční Prima vyšla s podobnou show nazvanou VyVolení, kterou zakoupila od maďarské produkce IKO Production Media. Právě Primu a společnost IKO napadl Endemol, zřejmě za podobnost obou pořadů, která podle jeho názoru byla nepřípustná.

Proto měl spor Endemolu na jedné straně a IKO Productions Media a televize Prima na straně druhé běžet o "neoprávěný zásah do práva autorského". LN to sdělila mluvčí soudu Martina Lhotáková.

Jednání nařízené na páteční dopoledne ale neproběhlo, Endemol vzal svou stížnost zpět a s Primou a maďarskou produkcí se dohodl mimosoudně. Zda za to autoři VyVolených či Prima zaplatili, případně kolik, není veřejně známo.

"Došlo k mimosoudní dohodě, jejíž součástí je dohoda o mlčenlivosti," řekla LN mluvčí Primy Jana Kocová. Odmítla sdělit i to, zda je toto jediný spor, který kvůli VyVoleným musela Prima řešit.

Její show na podzim roku 2005 zaznamenala velký úspěch. Díky dřívějšímu startu a vhodnějšímu výběru soutěžících - zvláště impulsivního Vladka, který se později stal vítězem - přilákala víc diváků, než svým Big Brotherem konkurenční Nova.

Do té doby ani potom Prima nedokázala Nově, lídrovi trhu, podobně úspěšně konkurovat.

Show ji ale "vynesla" take desítky milionů korun pokut od rady pro vysílání, která takto sankcionovala údajně nežádoucí vulgaritu soutěžících, konzumaci alkoholu a tabákových výrobků na televizní obrazovce či skrytou reklamu obsaženou v pořadu.

Autor: