Sobota 15. května 2021svátek má Žofie 16 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Srovnávat se smí, ale jen poctivě

Reklama v centru Prahy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklama v centru Prahy | foto: Jan Zátorský, Lidové noviny

Srovnávací reklama je v Česku legální už sedm let. Výrobci však ne vždy dodržují podmínky, které zákon pro tento typ reklamy předepisuje. PRAHA Takzvanou srovnávací reklamu povolila Evropská unie v roce 1998. V České republice byl tento typ propagace uvolněn k 1. lednu 2001, a to zavedením evropské direktivy do novely českého obchodního zákoníku.

Srovnávací reklama je taková, která přímo či nepřímo označuje konkurenta anebo jeho služby či výrobky. Ne každá je ale legální: podle zákona totiž nesmí srovnávací reklama klamat, musí srovnávat jen zboží nebo služby určené k témuž účelu a porovnávat smí jen podstatné a ověřitelné znaky. Cena mezi ně patřit může, ale srovnávat ji jako jediné kritérium připouští zákon spíš jen výjimečně - srovnávání totiž musí dodržet všechny výše uvedené podmínky.

Právě ceny se přitom týká současná kampaň ČEZu zaměřená na domácnosti. Naproti tomu nadále platí, že zákon zakazuje konkurenta zlehčovat nebo uvádět při srovnávání neúplné údaje.

V Česku se tato reklama neprosazovala jednoduše, mimo jiné kvůli obavám z toho, jak na ni budou pohlížet soudy. K jejímu rozšíření v posledních letech přispěla podle odborníků situace na reklamním trhu, konkrétně přeplněnost celoplošných televizí reklamou. Ta přiměla zadavatele hledat jiné atraktivní cesty, jak oslovit spotřebitele.

Mezi mediálně známé případy srovnávací reklamy se zařadily například propagační akce bankovních domů přímo v městských ulicích. Třeba Poštovní spořitelna postavila „hlídky“ před pobočky České spořitelny, které po zavírací době vyzývaly kolemjdoucí, ať si zřídí účet u Poštovní, kde je ještě otevřeno.

Hodně diskutovanými se staly srovnávací aktivity mobilních operátorů - Vodafone nasazoval svým konkurentům parohy, aby údajně poukázal na nesolidnost jejich nabídky, T-Mobile naproti tomu představil loni kampaň, v níž pánové „Vodník“ a „Kyslík“ sdělovali veřejnosti, že „na síti už nezáleží“. Právě tyto případy však právníci označují za nedovolené zlehčování.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Pojistky před soudem. Případem rozsáhlých pojistných podvodů se škodou zhruba... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

MUDr. Zuzana Humlová Ph.D. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Izraelský protiraketový systém Iron Dome ničí rakety odpálené z Gazy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

Zadeček bez opruzenin? Otestujte s námi ochranný krém s měsíčkem
Zadeček bez opruzenin? Otestujte s námi ochranný krém s měsíčkem

Hledáme 15 maminek, které s námi otestují BIO Ochranný krém s měsíčkem na opruzeniny od francouzské značky TIDOO.