Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Stavbaři nestíhají, nový povrch na D1 se bude pokládat až na jaře

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Nový povrch na dálnici D1 se bude pokládat až od příštího jara. Ředitelství silnic a dálnic vzdalo plán položit alespoň část cementobetonového povrchu v úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, kde práce postupují nejrychleji.

Opravy dálnice D1. foto: MAFRA – Anna Vavríková

Modernizace dálnice D1 začala po průtazích při výběrovém řízení před třemi měsíci. Na dvou úsecích ze čtyřech se ale práce zdržely kvůli havarijnímu povrchu ve stoupacích pruzích a nízké únosnosti krajnice, kvůli které společnost OHL ŽS práce na opravě přerušila.

"Zvažovali jsme, jestli bude reálné zkusit se alespoň částečně pustit do povrchu dálnice, nicméně po jednání se zhotoviteli a zvážení všech možných rizik, jsme od toho ustoupili," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Pokládka povrchu trvá déle jak tři měsíce.

ČTĚTE TAKÉ:

Pokud by během této doby začalo mrznout, projevilo by se to na zhoršené kvalitě nové silnice. Rozdělením prací na část uskutečněnou na podzim a dokončení zbytku na jaře by si navíc vyžádalo dodatečné náklady na zapůjčení těžké techniky, doplnila mluvčí důvody, proč ŘSD zvažovanou možnost zavrhlo.

Původně ŘSD podle jeho ředitele Davida Čermáka počítalo s vybetonováním alespoň dvoukilometrového úseku, který by sloužil jako zkušební. ŘSD by si na něm ověřilo, jak se použitý materiál chová přes zimu a tyto zkušenosti uplatnilo při pracích na dalších úsecích.

Salva odvolání zdržela práce

Do konce letošní stavební sezóny se tak podle ŘSD uskuteční pouze práce spočívající v provizorním rozšíření dálnice, práce ve středním dělícím pásu, demolice nevyhovujících mostů a další přípravné práce související například s odvodněním nebo přesouváním kabelů, které podél komunikací vedou.

Největší zpoždění proti harmonogramu způsobila řada odvolání proti výsledkům tendrů, kvůli kterým se staveniště předávalo nikoliv v březnu, ale až v květnu. Aktuálně by finální etapa prací, do které patří bourání starého povrchu dálnice, pokládka nového krytu a stavby nových dálničních nadjezdů, měla být hotová do konce října příštího roku, aby byla dálnice připravená na zimu a mohla být bez obtíží během zimy udržovaná těžkou technikou.

Překvapení pod povrchem

Ještě do konce letošního roku ŘSD plánuje vypsat tendry na další tři části D1, které by se měly začít modernizovat. Jde o úseky Hvězdonice - Ostředek, Měřín - Velké Meziříčí a Ostrovačice - Kývalka.

Předtím než se ŘSD do vypsání nových tendrů pustí, je podle Čermáka nutné nastavit pravidla pro mnohem preciznější diagnostiku vozovky a geologický průzkum, aby se neopakovala současná situace, kdy stavebníky po odkrytí vrchní vrchní vrstvy vozovky překvapil podstatně neutěšenější stav podloží, než předpokládal stavební projekt.

Autoři: ,

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat