Stanjura uvedl, že odhad investiční potřeby vyplývá z plánu ministerstva dopravy na rozvoj dopravní infrastruktury do roku 2030. Započteny jsou i investice do energetické infrastruktury, včetně rozvíjení jaderné energetiky a obnovitelných zdrojů energie, a plány na dekarbonizaci české ekonomiky. Ministr financí je označil za nutné kroky proto, aby Česko i nadále patřilo mezi středně bohaté evropské země a nezaostávalo.
Premiér Petr Fiala (ODS) řekl, že investiční potřeby Česka převyšují možnosti státního rozpočtu, budou podle něj třeba i další finanční nástroje z Evropské unie nebo jiných zdrojů.
Stanjura také zdůraznil, že čím později se s investicemi začne, tím vyšší budou výdaje na ně. Upozornil, že finanční pozice státu se bude v budoucnu zhoršovat s ohledem na demografické změny, kdy bude klesat podíl ekonomicky aktivních občanů.
Podle Fialy je třeba hledat zdroje pro financování strategických investic i mimo státní rozpočet. Zmínil modernizační fond Evropské unie či zapojení prostředků krajů a obcí. Stanjura doplnil možnost zapojení Národní rozvojové banky nebo spolupráci se soukromým sektorem, zmínil rámcovou dohodu s Evropskou investiční bankou na investice do železnic. „Klíčové je zdroje využít chytře a správně,“ dodal.
Podle prezidenta Hospodářské komory ČR Zdeňka Zajíčka má soukromý sektor zájem se podílet na strategických investicích, stát ale proto musí vytvořit příznivé prostředí. Bude podle něho třeba připravit kvalitní návrhy, jak nepříznivé trendy změnit, nastartovat ekonomiku a garantovat občanům dobrý život. Mezi strategické oblasti zařadil digitalizaci nebo dostupné nájemní bydlení.
Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj označil za nezbytné jasně definovat, kolik je potřeba na strategické investice dát. Investiční výdaje podle Rafaje musí mít vyhodnoceny přínosy pro ČR na rozdíl od provozních výdajů.
Od dopravní infrastruktury k výzkumu a vývoji
Vládní výbor pro strategické investice se dnes sešel počtvrté od založení koncem loňského června. Na prvním zasedání v červenci se zabýval rozvojem dopravní infrastruktury a zajištěním dostatku kvalifikované pracovní síly pro české firmy. Na druhém jednání v září se věnoval státní energetické koncepci, na třetím v listopadu řešil legislativní návrhy s cílem vytvořit lepší podmínky pro přenášení výsledků výzkumu, vývoje a inovací do praxe a vytvoření nové fondové struktury výzkumu a vývoje.
Smyslem výboru podle Fialy není vytvořit další seznam různorodých investic, jaký měla minulá vláda Andreje Babiše, ale vytvářet podmínky pro realizaci strategických investic, pomoci odstranit legislativní překážky a zjistit, jak zapojit soukromé peníze a finance v držení samospráv. Výbor má koordinovat podmínky pro zajištění strategických investic v dopravní infrastruktuře, bydlení, energetice, vzdělávání, vědě a výzkumu.
Ve výboru kromě členů vlády zasedají také zástupci Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy, Asociace krajů a Svazu měst a obcí.