Nejen českým zákazníkům jde při pořizování potravin hlavně o cenu. Diskontní prodejny si jako cíl svých nákupů nejčastěji vybírají rovněž Britové. Pochopil to i tamní řetězec Tesco, působící na zdejším trhu – podle všeho plánuje otevřít vlastní pobočky s levnější nabídkou.
Deník The Guardian napsal, že vedení společnosti kontaktovalo poradenskou agenturu Boston Consulting Group, aby pro prodejce vypracovala nový koncept obchodů. Několik dodavatelů také už podle listu The Sunday Times údajně podepsalo dohodu o mlčenlivosti.
Ráno v supermarketu ušetříte, večer bude dráž? Digitální cenovky přinesou cenovou revoluci |
Management řetězce navíc pro The Guardian minulý týden uvedl, že skutečně „rozvíjí nový formát pro lepší obsluhu zákazníků“. Nabídka v diskontech Teska by měla být zásadně omezenější než v jeho hyper- a supermarketech.
Nové pobočky s levnějším sortimentem by nabízely jen něco kolem 3000 výrobků. Pro srovnání – produktové portfolio městských poboček Tesco Expres se skládá až z 25 tisíc výrobků.
České vedení Teska se k záležitosti nechce vyjadřovat. „Jde o spekulace, které nekomentujeme,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček. Zprávu ale nedementoval.
Obávaná konkurence
Odstup si zatím drží i zdejší konkurence Teska. „Vzhledem k nedostatku bližších informací se k uvedeným plánům nemůžeme vyjádřit. Nová konkurence by však pro nás rozhodně byla výzvou,“ řekla LN mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Právě německého prodejce s modrožlutým logem označil za svého největšího soupeře i Matt Simister, generální ředitel Teska pro střední Evropu – Česko, Polsko, Slovensko a Maďarsko.
Tesco prchá v Česku do menšího. Za největšího konkurenta považuje Lidl |
„Lidl je naší největší konkurencí na všech trzích, na nichž působíme. Ale konkurentů je spousta, takže se neohlížíme pouze na jednoho,“ uvedl Simister v nedávném rozhovoru pro LN.
Pro diskonty mají Britové všeobecně slabost. Před tamními prodejci jako Tesco, ale i obchody Asda, Morrisons či Sainsbury’s dávají přednost Lidlu nebo Aldi. Podle The Guardianu každou libru z osmi utracených dají spotřebitelé právě za nákup v původem německých sítích.
Podobně je na tom vztah zmíněných řetězců v tuzemsku. Z výzkumu agentury Wellen z roku 2016 vyplývá, že většina Čechů dává při nakupování přednost Kauflandu, Lidlu a následně Globusu.
Hypermarkety Tesco se s téměř 20 procenty umístily na čtvrté pozici. Více než polovina respondentů, konkrétně 52 procent, uvedla, že je k nákupu láká právě dobrá cena výrobků.
Spekulace o odchodu
Lidl, který vstoupil na český trh v roce 2003, tu dnes provozuje přes 230 obchodů s devíti tisíci zaměstnanci. Diskontní řetězec, který zprvu platil za prodejce laciného zboží, si zákazníky získal pravidelnými týdny s nabídkou zahraničních potravin nebo sortimentem levného oblečení.
Ve finančním roce 2015/2016 Lidl v Česku vykázal zisk čtyři miliardy korun. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun.
Jourová o kvalitě potravin: Británie a Skandinávie nechápou, kde je problém |
Řetězec Tesco vznikl ve Velké Británii téměř před sto lety. Prvních obchod v Česku otevřel již v roce 1996. Dnes tu provozuje dvě stovky prodejen a zaměstnává 13 500 lidí. Kromě supermarketů a hypermarketů provozuje i menší městské pobočky Tesco Expres nebo obchody Žabka.
V roce 2016 Tesco dosáhlo zisku 3,3 miliardy korun. Tržby ve finančním roce 2015/2016 stouply o 4,4 procenta na 43,6 miliardy korun.
O budoucím působení britského prodejce v Česku se ale ještě nedávno vášnivě diskutovalo. Loni totiž prodal významnou část svých nemovitostí – nákupní centrum Forum v Liberci nebo OC Letňany, kde je nyní v nájmu.
Kvůli nepříznivým výsledkům z minulosti se spekulovalo i o odchodu Teska z českého trhu. Ve finančním roce 2014/2015 řetězec vykázal ztrátu 3,9 miliardy korun. Nyní se ale situace podle zástupců firmy uklidnila a Tesco plánuje ve střední Evropě zůstat.