Toyota tak následuje amerického výrobce elektrických vozů Tesla, který ve snaze podpořit rozvoj aut na alternativní pohony v červnu oznámil, že nabídne konkurenci své patenty související s výrobou elektrických vozů. Automobilky po celém světě vyvíjejí elektrická a vodíková auta, aby vyšly vstříc novým požadavkům na omezení emisí.
|
„Jedna automobilová firma sama nemůže vytvořit vodíkovou společnost. To musí být celosvětové úsilí,“ řekl novinářům prezident Toyoty Akio Tojoda.
Oznámení Toyoty přichází poté, co automobilka ukázala svůj vodíkový sedan Mirai na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas. Letos hodlá automobilka zahájit prodej těchto vozů v USA a Evropě. V USA má stát 57 500 dolarů (1,3 milionu korun) a v Evropě 66 tisíc eur (1,8 milionu korun). Toyota plánuje letos prodat po celém světě 700 těchto vozů.
Podle analytiků brání širšímu využití vodíkových vozů vysoké náklady a nedostatek tankovacích příležitostí. Se stejnými překážkami se v počátku potýkaly i elektrické vozy.
Rozhodnutí Toyoty by mohlo ohrozit její technologický náskok. Automobilový analytik Credit Suisse Masahiro Akita však upozornil, že potřeba rozšířit infrastrukturu pro vodíkové vozy do celého odvětví převažuje nad zápory. „Nemá smysl udržovat si technologický náskok, pokud trh není širší,“ řekl FT Akita.
|