Předběžné opatření, které vydal Krajský soud v Brně letos v lednu a následně potvrdil Vrchní soud v Olomouci ale podle ÚS zasáhlo do svobody projevu, práva na podnikání a práva na soudní ochranu.
Právo na svobodu projevu se podle ÚS v určité míře týká i komerčních sdělení. Při vydávání předběžného opatření je proto nutné důkladně hodnotit pravdivost či nepravdivost.
„Rozhodnutí obecných soudů jsou založena na dezinterpretaci posuzovaných sdělení, nebyla hodnocena ve svém kontextu,“ řekla při vyhlášení nálezu soudkyně zpravodajka Kateřina Šimáčková. Rozhodnutí je zveřejněno na webových stránkách ÚS.
Kiwi umožňuje na webu a prostřednictvím aplikace vyhledat, rezervovat a zakoupit letenky různých dopravců včetně Ryanairu.
O předběžném opatření rozhodl Krajský soud v Brně letos v lednu. Společnosti Kiwi uložil, aby upravila poskytované informace o podmínkách Ryanairu a při předávání klientských informací doplnila údaje o e-mailu a bydlišti lidí a jejich platebních kartách. Dalším výrokem soud uložil povinnost opravit „věcně nesprávné informace“ i zpětně.
Ryanair prodáváme dál, říká o sporu šéf Kiwi.com. Radí tisknout v jiné barvě |
Podle krajského soudu bylo zapotřebí prozatímně upravit poměry mezi oběma společnostmi. Ryanair prý kvůli omezenému předávání údajů od Kiwi nebyl schopen při operativním řešení problémů kontaktovat cestující a plnit své finanční závazky. Firma Kiwi se odvolala, Vrchní soud v Olomouci rozhodnutí potvrdil. Ústavní soudci v pátek zrušili rozhodnutí krajského i vrchního soudu.
„Soudy dostatečně nevysvětlily, proč je nezbytné, aby jeden soutěžitel druhému ty informace o klientele předával,“ uvedla v pátek soudkyně Šimáčková.
Lidé bez testu z Prahy neodletěli. Očkování jim pro let do Švédska nestačilo |
„V posuzovaném případě tomu obecné soudy do stěžovatelčina práva na podnikání zasáhly, aniž by jasně vyslovily, jaké konkrétní zákonné ustanovení stěžovatelka měla porušit a jak. Soudy sice obecně odkázaly na zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník, avšak bez bližšího upřesnění, což pro odůvodnění tak zásadního omezení nepostačuje,“ dodala.
Právník Ryanairu páteční nález nekomentoval, protože nebyl zproštěn mlčenlivosti. Zástupce Kiwi rozhodnutí přivítal, požadavky Ryanairu označil za excesivní, jde prý o jednu z forem konkurenčního boje.
Falešná palubní vstupenka neexistuje, ohrazuje se Kiwi.com vůči Ryanairu |
„Rádi bychom konkurenční boj vedli jenom ve vztahu k našim zákazníkům, nicméně Ryanair se uchyluje k těmto akcím, které z našeho pohledu mají zástupný charakter, primárně jde o soutěžní postavení,“ řekl novinářům právník Kiwi David Liškutin. Oficiální prohlášení v angličtině zveřejnila firma na svém webu.
O vztazích mezi Kiwi a irskou leteckou společností se nedávno mluvilo také v souvislosti s prohlášením Ryanairu, že nebude přijímat palubní lístky prodané přes Kiwi.com. Média informovala také o dalších výhradách některých leteckých společností k obchodnímu modelu Kiwi.